Narodowy Fundusz Zdrowia pyta pacjentów o opinię na temat ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Do wybranych osób dzwonią więc ankieterzy. Ale uwaga – pytania mogą dotyczyć wyłącznie oceny wizyty, ewentualnych problemów z rejestracją, zaangażowania lekarza, sposobu jego komunikacji z pacjentem. Ankieter nie może pytać o dane osobowe ani o świadczenia, z jakich pacjent skorzystał. Badanie jest anonimowe.
NFZ chce sprawdzić, jak pacjenci oceniają jakość opieki w trakcie leczenia. Ankieterzy zapytają o: sprawność w zapisaniu pacjenta na wizytę, zachowanie i postawy pracowników rejestracji, zaangażowanie lekarza, stopień zrozumiałości informacji przekazywanych pacjentowi, prawdopodobieństwo polecenia placówki w przyszłości. Każdy z tych obszarów można ocenić w skali od 0 do 10.
– Monitorujemy jakość i dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać te obszary, które wymagają poprawy. Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Ankieterzy zadadzą tylko pięć pytań. Uprzedzą, że dzwonią w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie potrzebują innych danych, niż te, do których otrzymali dostęp. W trakcie rozmowy nie wolno podawać o sobie żadnych informacji, zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z którego pacjent skorzystał. To kluczowe dla bezpieczeństwa.
Jeśli pacjent nabierze jakichkolwiek wątpliwości, powinien zadzwonić na infolinię NFZ: 800 190 590 – czynna jest przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Jest bezpłatna.
– Gdy ankieter poprosi pacjenta o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, prosimy, by nas o tym poinformować, dzwoniąc na infolinię NFZ – apeluje Fundusz. – Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Należy wtedy stanowczo zakończyć rozmowę. O kontakt z infolinią NFZ prosimy zawsze, gdy zachowanie ankietera wzbudzi wątpliwości.
(sag)