Sobota, 21 września 2024 r. 
REKLAMA

Przygotowują rurociągi

Data publikacji: 19 lutego 2020 r. 22:07
Ostatnia aktualizacja: 25 marca 2020 r. 16:13
Przygotowują rurociągi
Fot. UMS  

Z portu w Trzebieży odbywają się przeholunki rurociągów, które po montażu czeka zatopienie na dnie Zalewu Szczecińskiego – po wschodniej stronie toru wodnego Świnoujście – Szczecin. To prace przygotowawcze przed pogłębianiem toru do 12,5 m. Rurociągami będzie transportowany urobek, z którego powstaną dwie sztuczne wyspy.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m to dziś kluczowa inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jej wartość wynosi ok. 1,4 mld zł.

Tor zostanie pogłębiony i poszerzony na odcinku blisko 62 km. Od dłuższego czasu trwają prace związane z jego oczyszczaniem z niewybuchów. Pod koniec ub. roku do wojewody skierowano wniosek o pozwolenie na budowę. Jego uzyskanie spodziewane jest w tym miesiącu. Wykonawca, konsorcjum, planuje rozpocząć roboty budowlane w marcu – najpierw na odcinku między II a III bramą torową na Zalewie Szczecińskim. Tam ma powstać mijanka dla statków.

– Około 23-24 mln metrów sześciennych urobku planowane jest do odłożenia – poinformował Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Powstaną z niego dwie wyspy na Zalewie Szczecińskim. Docelowo będą stanowić kompensację środowiskową. Północna zostanie od razu całkowicie zapełniona, zakończona nasadzeniami, stając się siedliskiem dla różnego rodzaju flory i fauny. Południowa wyspa, większa, będzie natomiast wypełniona do połowy swojej docelowej objętości, służąc jako czynne pole refulacyjne dla urobku przez następne 30 lat.

Północna wyspa ma mieć średnicę 1250 m, a południowa – 1750 m.

Urobek z toru będzie transportowany na obszar przyszłych wysp rurociągami refulacyjnymi. Prace przygotowawcze związane z ich spawaniem prowadzone są w Trzebieży. Odbyły się już pierwsze przeholunki półkilometrowych odcinków na docelowe miejsce. Tam, po połączeniu i zakotwiczeniu, zostaną zatopione. Jeden z rurociągów ma mieć 4 km długości, a drugi – 3 km. Ich końcówki pływające z jednej strony będą przyjmować materiał z pogłębienia toru, a z drugiej – nanosić go na wyspy.

Głównym celem pogłębienia toru do 12,5 m jest utrzymanie konkurencyjności szczecińskiego portu. Projekt ma być zrealizowany do końca 2022 r., przy czym finał prac budowlanych, zgodnie z harmonogramem, powinien nastąpić do końca pierwszego kwartału.

(ek)

Fot. UMS

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA