- Ten most przechodzi do historii - powiedział Andrzej Kierzek, zastępca prezydenta Koszalina. Blisko 220-metrowy wiadukt w ciągu alei Monte Cassino w Koszalinie zostanie rozebrany, a w ciągu dwóch lat za 30 milionów złotych powstanie nowy obiekt.
Wiadukt jest zamknięty od czterech miesięcy. Powstał w 1971 roku. Ostatnio był modernizowany w latach 2008-2009. Później przyszły niepokojące wieści, że duży ruch kołowy w związku z budową obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S6 sprawił pęknięcia w wielu częściach mostu. Jest gotowa ostateczna, szczegółowa ekspertyza techniczna wiaduktu o nośności 40 ton. Niestety, potwierdziły się obawy o sens dalszego użytkowania zagrożonego miejsca. Belki podtrzymujące konstrukcję mają wady tak poważne, że ponowne wznowienie transportu samochodowego w tym miejscu grozi katastrofą budowlaną.
- Najprościej i najbezpieczniej jest wybudować obiekt nowy, którego cechami powinny być duża wytrzymałość i niskie koszty utrzymania - stwierdził Tymon Galewski, ekspert i właściciel firmy GTI Design z Gdańska.
Ratusz przyjął zamówioną i długo oczekiwaną ekspertyzę techniczną. Nadto na 30 mln zł oszacował wstępnie koszty rozbiórki obiektu i budowy nowego, choć Koszalin dodatkowo będzie się starał o dotację zewnętrzną na ten cel.
Warto przypomnieć, że wynikła z zamknięcia wiaduktu zmiana ruchu komunikacyjnego wywołuje protesty mieszkańców. Nie chodzi jedynie o osoby zmotoryzowane, które zwłaszcza w godzinach szczytu muszą teraz stać w długich korkach przy ulicach: Młyńskiej, Podgrodzie, Niepodległości czy Strumykowej. Szukają tras alternatywnych dla pojazdów także lokatorzy z budynków mieszkalnych w okolicy ulicy Rotmistrza Witolda Pileckiego. Protestują, bo z powodu przejazdów aut ciężkich narażone na pęknięcia są ściany w domach.
Władze magistratu nie mają dobrych wieści dla zainteresowanych, bo trzeba czekać na poprawę sytuacji. Inwestycja związana z przywróceniem normalnego ruchu aut w alei Monte Cassino potrwa co najmniej dwa lata.
- Te prace opóźnią rozpoczęcie innych inwestycji drogowych w mieście, a budżet miejski trzeba będzie przeorganizować - zapowiada wiceprezydent Koszalina.
Nadto do końca tych wakacji powstanie kolejna ekspertyza, przygotowana przez Zarząd Dróg i Transportu, tym razem dotycząca wykorzystania mostu przy ulicy Władysława IV na przekierowanie objazdów ruchu tranzytowego. Być może uda się dzięki temu zmniejszyć obecnie nadmierne przejazdy tirów przez centrum miasta. ©℗
(m)
Fot. Wiesław Miller