Otwarty dwa miesiące temu Dom Jutra to pierwsze miejsce na świecie, w którym marka IKEA pozwala doświadczyć domowego życia w zgodzie z naturą. Szczeciński projekt został zauważony i doceniony przez portale niemal ze wszystkich kontynentów. Łącznie w prasie zagranicznej pojawiło się kilkadziesiąt artykułów wspominających stolicę Pomorza Zachodniego.
Obszerne artykuły z opisem miejsca i zdjęciami pojawiały się w tytułach dotyczących architektury, designu, ekologii i komunikacji. O szczecińskim Domu Jutra można przeczytać m.in. w amerykańskim Design Taxi, francuskim Fubiz i LilyPop, brazylijskim Case e Jardin, izraelskim Good Design, tureckim Campaign, chińskim Shopping Design, a także portalach czeskich i słowackich. Dziennikarze docenili wyjątkowość projektu, jego walory edukacyjne i społeczne. Łącznie w prasie zagranicznej pojawiło się kilkadziesiąt artykułów wspominających Szczecin, a progi Domu Jutra odwiedziło już sporo zagranicznych turystów.
Przypomnijmy, że IKEA Dom Jutra został otwarty w czerwcu tego roku. Zanim jednak projekt wystartował, przedstawiciele IKEA długo badali charakter Szczecina. Projekt, który miał poprzedzać otwarcie sklepu, miał wpisywać się w strategię Floating Garden, ale także specyfikę samego miasta i charakter jego mieszkańców.
Szwedzka firma zleciła szereg badań, w trakcie których okazało się, że Szczecin jest postępowym, europejskim i zorientowanym ekologicznie miastem. To miasto ludzi różnych regionów i kultur, a bliskość granicy sprawia, że mieszkańcy odczuwają potrzebę integracji z sąsiadami oraz są ich ciekawi. Szczecinianie cenią sobie prostotę i work-life balance (balans między pracą a życiem prywatnym – red.). Doceniają także naturę, dostęp do zasobów przyrody stanowi ich dumę, a jej bliskość traktują jako unikalną cechę miasta.
Dom Jutra od samego początku powstawał przy udziale mieszkańców Szczecina. Na rok przed otwarciem w sieci pojawiły się anonimowe ankiety, w których szczecinianie mogli się wypowiedzieć na temat kilku zaprezentowanych pomysłów i przekazać własne sugestie. Odpowiadając nie wiedzieli, że komentują projekt, który będzie dotyczył marki IKEA.
Ostateczna wersja Domu Jutra powstała na bazie opinii mieszkańców. To oni wskazywali na wątki szczególnie dla nich ważne, komentowali co dla nich w tego typu projekcie byłoby kluczowe, a co zbędne. Obiekt działa już dwa miesiące i jest miejscem inspiracji, spotkań i warsztatów. Te ostatnie prowadzone są przez mieszkańców dla mieszkańców – m.in. z produkowania własnych, ekologicznych kosmetyków, środków czyszczących, nadawania nowego życia starym produktom, czy też gotowania w duchu zero waste. W Domu Jutra cyklicznie prowadzone są też prelekcje i spotkania poświęcone życiu w zgodzie z naturą i oszczędzaniu zasobów naszej planety.
Natomiast już we wrześniu ma ruszyć nowy, duży projekt – inicjatywa na rzecz przyszłości bez odpadów.
(kn)
Fot. Łukasz Tymko