Zaczyna się kolejny etap modernizacji linii kolejowej nr 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na kontynuację inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
PKP PLK SA podpisały w maju umowę na drugi etap prac pomiędzy Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. Pasażerowie już korzystają z efektów wykonanych dotąd na linii kolejowej nr 210 robót. Poprawił się dostęp do kolei, są nowe perony, sprawniejsza jazda pociągów i zwiększył się poziom bezpieczeństwa.
Drugi etap inwestycji to m.in. przebudowa pozostałych peronów na przystankach: Jelenino, Czarne Małe, Żelisławie Pomorskie, Suliszewo Drawskie i Wiewiecko. Zostaną one podwyższone, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Wygodę w podróży zapewnią wiaty i ławki, a informacje tablice i gabloty. Bezpieczeństwo po zmroku zwiększy jasne, energooszczędne oświetlenie. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem będzie wypukła faktura, pomagająca w poruszaniu się po peronie oraz nakładki w alfabecie Braille’a, zamontowane m.in. na poręczach. Pochylnie umożliwią dogodne korzystanie z kolei wszystkim pasażerom. Przy przystankach będą nowe chodniki i stojaki rowerowe.
Prace obejmą tor między Czaplinkiem a Złocieńcem. Bezstykowe ułożenie szyn zapewni sprawne przejazdy, zmniejszy hałas i drgania. Bezpieczeństwo poprawią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zwiększą się możliwości linii kolejowej – na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Będzie przygotowana do prędkości 120 km/h, czyli o 40 km/h większej niż obecnie. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń podróż między Szczecinkiem a Runowem skróci się o ok. 25 min z półtorej godziny do ok. 1 godz. i 5 min.
Prace za ok. 30 mln zł (netto) współfinansowane są ze środków UE z RPO Województwa Zachodniopomorskiego. Wykonawcą jest spółka NDI. Wszystkie roboty planowane są do połowy 2021 r. Zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i nie ograniczą kursowania pociągów. W trakcie prac wykorzystywany będzie już zmodernizowany tor.
Dzięki pracom zrealizowanym w I etapie inwestycji, po 17 latach pociągi jeżdżą dwoma torami. Odtworzony został ok. 25-kilometrowy odcinek ze Szczecinka do Łubowa. Zwiększyło to przepustowość linii. Przebudowa torów umożliwiła sprawne przejazdy także ciężkich składów towarowych, dowożących m.in. sprzęt wojskowy na poligon w Drawsku Pomorskim. Podróżni zyskali wygodne, wyższe perony z wiatami oraz jasne oświetlenie na 11 stacjach i przystankach, m.in. w Czaplinku, Silnowie, Drawsku Pomorskim, Rzęśnicy i Węgorzynie, które są dostępne także dla osób mających trudności z poruszaniem się.
Bezpieczeństwo kierowców na trasie zwiększyła przebudowa 54 przejazdów kolejowo-drogowych. Lepsze zabezpieczenia są m.in. w Złocieńcu, Rzęśnicy i Drawsku Pomorskim.
Łącznie na oba etapy modernizacji linii między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim przeznaczono ok. 164 mln zł.
(mag)
Fot. PLK
Na zdjęciu: przystanek w Jeleninie