Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Region armatorów

Data publikacji: 06 grudnia 2020 r. 22:29
Ostatnia aktualizacja: 27 września 2022 r. 16:13
Region armatorów
Fot. Elżbieta Kubowska  

Mimo że leży kilkadziesiąt kilometrów od Bałtyku, Szczecin – a także nadmorskie Świnoujście, Kołobrzeg, Darłowo i inne miejscowości – jest miastem, w którym siedziby mieli lub wciąż mają liczni armatorzy. Pod tym terminem kryje się osoba prawna lub fizyczna, która eksploatuje statek – własny lub wyczarterowany (wynajęty).

Od zakończenia wojny Szczecin był naturalnym miejscem działalności kompanii żeglugowych. Armatorami bywały również (i nadal są) firmy obsługujące działalność gospodarczą (żeglugę czy przemysł wydobywczy) na morzu lub wodach śródlądowych, a także przedsiębiorstwa połowowe.

Tych, których już nie ma na morzu, tylko wymienimy. To rybackie PPDiUR Gryf oraz Odra i Transocean odbierający z ich trawlerów mrożone ryby na swoje chłodniowce. Na działalność lądową przestawiło się Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych „Dragmor” (pogłębianie). Od lat nie ma też białej floty w barwach Żeglugi Szczecińskiej.

Wielu armatorów zdołało przetrwać przekształcenia lat 90. Powstali też nowi. Do tych pierwszych należy Polska Żegluga Morska (Polsteam) – jedna z ważnych marek Szczecina. Z gdyńskich PLO wyłoniła się z kolei Euroafrica Linie Żeglugowe. Wspomnieć należy firmy promowe – kołobrzeską Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries) i szczecińską Unity Line (Grupa PŻM).

W naszym mieście ma siedzibę powstała w 2003 roku spółka armatorska Unibaltic (11 statków), która wozi produkty płynne oraz masowe między portami europejskimi. Warto też przypomnieć o działalności armatora, jakim jest Baltramp (4 nieduże masowce).

Porty nie mogłyby działać bez spółek holowniczych – istniejącego już kilkadziesiąt lat Zakładu Usług Żeglugowych w Szczecinie (obecnie z kapitałem zagranicznym) i świnoujskiego Fairplay Polska. W utrzymaniu dostępu do nabrzeży niezbędne są zimą lodołamacze będące w gestii Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Ważnym podmiotem jest Ship-Service (Grupa Orlen), który zaopatruje frachtowce w paliwo. Armatorem jest i Akademia Morska ze szkolnym „Nawigatorem XXI”.

Z braku miejsca nie wymieniliśmy wielu armatorów przybrzeżnych, rybackich czy śródlądowych.

(kl)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

OBSERWATOR
2020-12-07 10:31:21
w Porcie Rybackim Gryf teraz robią przeładunki nawozów. Floty rybackiej dawno nie mają . Takie teraz czasy. Ryby tam nie uświadczysz.Wszystko z importu.
lista
2020-12-07 00:00:21
A port przypadkiem nie ma "Strażaków", a Urząd Morskich "Planet"?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA