Wraz z nadejściem wiosny nabierają rozpędu inwestycje drogowe. Na niektórych zadaniach trwają ostatnie prace wykończeniowe, na innych roboty będą dopiero ruszały. – Zimą ze względu na warunki atmosferyczne zakres prac na budowach musi być ograniczany, ale administracja drogowa działa intensywnie cały czas, efekty tych działań są już widoczne – w ostatnich dwóch latach oddaliśmy do ruchu 172 km nowych dróg o wartości 4,7 miliarda złotych, realizujemy dalsze 135 km dróg o wartości 5 mld złotych i będą widoczne, nawet jeszcze mocniej w kolejnych latach, gdyż przygotowujemy inwestycje o łącznej długości 350 km i wartości 18 mld złotych. Realizacja tak dużej ilości zadań jest możliwa dzięki finansowaniu rządowemu i wagi przykładanej do inwestycji w regionie przez Ministra Infrastruktury, sprawnie pozyskujemy też dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, w ostatnich latach to dofinansowanie sięgnęło 2,3 miliarda złotych – mówi Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. W tym roku priorytetem dla realizowanych inwestycji jest oddanie do ruchu odcinków S3 od Brzozowa do Rzęśnicy, obwodnicy Myśliborza w ciągu DK26, rozpoczęcie robót na odcinkach S11 Koszalin-Bobolice oraz finalizacja projektowania i uzyskanie decyzji ZRID dla S3 Świnoujście-Troszyn.
Rządowy Program 100 obwodnic umożliwił uruchomienie 9 inwestycji na terenie całego województwa. Jeszcze w kwietniu bieżącego roku powinna zostać podpisana umowa na pierwszą inwestycję z tego Programu – obwodnicę Gryfina w ciągu DK31, w dalszej kolejności będzie podpisana umowa na obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20, gdzie jeszcze trwa przetarg. Pozostałych 7 obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Przygotowywane są też kolejne odcinki dróg ekspresowych. Decyzje podjęte przez Rząd w ubiegłym roku zabezpieczyły kwotę 2,5 miliarda złotych na realizację odcinka drogi S6 Koszalin-Słupsk. W III kwartale tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na ten odcinek. Zostanie też wznowiona budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa – trwa przetarg na wykonawcę robót. – Dokumentacja dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, którą przygotowaliśmy dzięki kwocie 24,5 mln złotych przyznanej przez Ministra Infrastruktury jest obecnie zatwierdzana, bieżący rok powinien być przełomowym czasem dla tej największej inwestycji drogowej w regionie – dodaje Łukasz Lendner. Łącznie inwestycje w przygotowaniu to 350 km o wartości ponad 18 mld złotych – w tym również droga S10 ze Szczecina do Piły i odcinek S11 Szczecinek-Bobolice.
Droga S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa promami ze Szwecji do Świnoujścia, aby kontynuować podróż w dalsze kierunki. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą 3 autostrady – A6, A2 i A4. Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin-Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach Lubuskim i Dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. Na Pomorzu Zachodnim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia.
Pod koniec kwietnia tego roku zostanie zakończona realizacja dwóch odcinków drogi S3. Pierwszym odcinkiem patrząc od Szczecina będzie Miękowo-Rzęśnica o długości 20 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ten dwujezdniowy odcinek oznaczony jako droga S3 powstał w 2 połowie lat 70 ubiegłego wieku. Trasa nie była dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW 142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Z dwóch jezdni i nowych węzłów kierowcy mogą korzystać już od czerwca ubiegłego. Obecnie trwają ostatnie prace porządkowe i wykończeniowe. Wykonywane jest ogrodzenia całej trasy, a w pobliżu węzła Goleniów Południe trwają prace wykończeniowe. Drugim odcinkiem, który jest na ukończeniu jest fragment Brzozowo-Miękowo o długości 22,4 km. Ten fragment „trójki” w okresie wakacyjnym był dotychczas jednym wielkim zatorem. Kontrakt na realizację inwestycji ma wartość 360,5 mln złotych, w październiku ubiegłego roku udało się pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej dla tego odcinka w kwocie 191 mln złotych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obecnie kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni na całym fragmencie, ale jeszcze z miejscowymi zawężeniami i ograniczeniami. Pod koniec kwietnia ruch powinien się odbywać już zogodnie z docelową organizacją ruchu. Nowa S3 poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3, komunikację z pozostałymi drogami zapewniają 3 węzły drogowe – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym powstały 4 duże przejścia dla zwierząt.
Po oddaniu do ruchu wspomnianych powyżej odcinków od Rzęśnicy do Brzozowa ostatnim brakującym fragmentem drogi S3 na Pomorzu Zachodnim pozostanie odcinek Świnoujście – Troszyn o długości 34,5 km. W sierpniu ubiegłego roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi. Realizacja drogi została podzielona na dwa fragmenty – Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 miliarda złotych. Prace projektowe są już dość zaawansowane, około połowy tego roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami, tam gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do istniejącej, będą przez to ciaśniejsze łuki i ograniczenie prędkości. Powstanie 6 węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.
Największą inwestycją drogową, która pozostała jeszcze do realizacji na Pomorzu Zachodnim jest Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6. Zapewnione w ciągu ostatnich 3 lata finansowanie przez Ministra Infrastruktury w kwocie 24,5 mln złotych pozwoliło przygotować obszerną dokumentację dla tej inwestycji. Obecnie dokumentacja jest zatwierdzana i w kolejnych miesiącach osiągnięta zostanie gotowość do wdrożenia tej inwestycji do realizacji. Droga będzie miała długość 51 km, połączy Kołbaskowo wzdłuż zachodnich i północnych obrzeży Szczecina z węzłem Goleniów Północ. Trasa stworzy łącznie z obecnym przebiegiem dróg A6 i S3 ring wokół miasta. Najbardziej znaczącym elementem projektu będzie dwururowy tunel pod rzeką Odrą o długości 5 km. Będą nim przeprowadzone dwie jezdnie drogi ekspresowej. Badania podłoża związane z tunelem obejmowały również wiercenia pod Odrą na głębokość do 90 metrów. Oprócz tunelu na trasie przewidziana jest realizacja również szeregu węzłów drogowych, które połączą obwodnicę z pozostałą siecią drogową. W tym kontekście niezwykle ważna jest kwestia dojazdów do obwodnicy, które leżą w gestii samorządów, bez nich nie będzie możliwe pełne wykorzystanie potencjału jaki daje ta inwestycja.
Na początku marca na rozbudowę węzła Kijewo wszedł nowy wykonawca. Prace ruszyły intensywnie i ich zakres jest ciągle rozszerzany. Jeszcze w kwietniu nastąpi przełożenie ruchu w obu kierunkach na jezdnię DK10 w stronę Szczecina. Kierowcy muszą zwracać szczególną uwagę na organizację ruchu. Prowadzone roboty obejmują już pełny zakres prac pozostałych do wykonania – budowę drugiego wiaduktu wraz z jezdnią DK10, przebudowę jezdnia A6, czy budowę pozostałych łącznic. Zakończenie prac jest przewidziane w połowie przyszłego roku. Przebudowa autostrady A6 jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej kwotą 109,7 mln złotych.
Tunel w Świnoujściu – wyczekiwana od wielu lat inwestycja weszła w swój zasadniczy etap – drążenie tunelu maszyną TBM.
Długość wydrążonego tunelu przekroczyła już 200 metrów, prace te potrwają do jesieni tego roku, gdy cały tunel o długości 1,44 km powinien zostać wydrążony. Kolejny rok będą trwały roboty wewnątrz tunelu – wykonanie płyty jezdnej, wyjść awaryjnych i wszystkich instalacji. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, GDDKiA jest Inwestorem Zastępczym, projekt jest współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Tunel ma być gotowy zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku.
Pod koniec marca podpisaliśmy umowę na realizację I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Wykonawca pracuje jeszcze nad projektami wykonawczymi, ale pierwsze prace powinny ruszyć do połowy bieżącego roku. Ten ważny wylot ze szczecina w kierunku autostrady A6 powinien powstać przed końcem 2023 roku.
Dla trzech odcinków drogi S11 Koszalin-Bobolice o łącznej długości 48 km wykonawcy złożyli w grudniu ubiegłego roku komplet wniosków o wydanie decyzji ZRID. W III kwartale tego roku powinny ruszyć roboty budowlane.
W ubiegłym roku rząd przydzielił finansowanie dla realizacji robót na wszystkich brakujących odcinkach drogi S6 od Koszalina do Gdańska. Środki przeznaczone na odcinek Koszalin-Słupsk o długości 46 km to około 2,5 miliarda złotych. W III kwartale 2021 roku planujemy ogłoszenie przetargów na budowę tych odcinków.
Trwają również prace przygotowawcze dla drogi S10 od Szczecina do Piły – to 6 odcinków o długości około 114 km. Uzyskiwane są decyzje środowiskowe, w przyszłym roku przebiegi powinny być ustalone i rozpoczną się prace nad badaniami podłoża. Opracowywana jest również dokumentacja dla ostatniego fragmentu S11 w regionie, odcinka Bobolice-Szczecinek o długości 24,5 km. Bardzo ważnym projektem dla całej aglomeracji szczecińskiej jest Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6. Dla tej drogi w przyszłym roku powinny być gotowe elementy Koncepcji Programowej wraz z badaniami podłoża. Droga ta o długości 51 km będzie obejmowała również budowę dwururowego tunelu pod rzeką Odrą.
W roku 2020 został wdrożony do realizacji rządowy Program 100 obwodnic. Na Pomorzu Zachodnim planowana jest realizacja łącznie 9 zadań o długości 47 km i wartości około 1,2 mld złotych. Spośród tych zadań wspomniane już obwodnice Gryfina i Szczecinka są na końcowym etapie postępowań przetargowych na zaprojektowanie i budowę. Jako pierwsza będzie podpisana umowa dla obwodnicy Gryfina. Dla wszystkich pozostałych siedmiu inwestycji podpisaliśmy w 2020 roku umowy na opracowanie dokumentacji projektowych. Są to obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22, obwodnice Stargardu i Złocieńca na DK20 oraz obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13.
Trwają również prace przygotowawcze dla drogi S10 od Szczecina do Piły – to 6 odcinków o długości około 114 km. Uzyskiwane są decyzje środowiskowe, w tym roku przebiegi powinny być ustalone. Następnie ruszą prace nad Koncepcjami Programowymi wraz z badaniami podłoża. W 2021 roku powinna być gotowa dokumentacja projektowa dla odcinka Bobolice-Szczecinek o długości 24,5 km. Zabezpieczone w ubiegłym roku finansowanie w kwocie 83 mln złotych pozwoli jesienią tego roku złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tego fragmentu S11.