Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Informacje z budowy Węzła Łękno. Zima przeszkadza drogowcom

Data publikacji: 16 lutego 2021 r. 12:41
Ostatnia aktualizacja: 16 lutego 2021 r. 12:41
Informacje z budowy Węzła Łękno. Zima przeszkadza drogowcom
 

Zima utrudnia prace na budowie węzła Łękno, ale nie zahamowała ich całkowicie. – To co można wykonać w reżimie technologicznym, to wykonujemy – mówi Rafał Jasianek, kierownik budowy.

W okresie zimowym wykonawca inwestycji, której pełna nazwa brzmi „Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łękno wraz z infrastrukturą na przebiegu Trasy Średnicowej dla obsługi wewnątrz aglomeracji ruchu pasażerskiego w Szczecinie”, skoncentrował się na budowie wiaduktu drogowego o roboczej nazwie WD-4. Jest to obiekt powstający w miejscu dawnego poniemieckiego wiaduktu usytuowanego nad torami w pobliżu skrzyżowania z ul. Traugutta. Brygady budowlane podwykonawcy – podszczecińskiej firmy Durobud z Mierzyna – realizowały roboty związane z budową podpór obiektu mostowego oraz przygotowaniem do betonowania ustroju nośnego. Już wiadomo, że ta druga czynność zostanie przesunięta z uwagi na panujące mrozy. Niska temperatura uniemożliwia bowiem lanie betonu.
Intensywnie realizowano także prace związane z budową linii tramwajowej. W styczniu wykonano m.in. betonowanie płyt podtorowych oraz połączenia szyn tramwajowych. Z kolei elektroenergetycy montowali nowe słupy oświetleniowe oraz system oświetlenia peronów kolejowych na nowej stacji Szczecin-Łękno. Kształtu nabierają także prace drogowe. W trakcie budowy są parkingi przy stacji benzynowej Shell oraz przy ul. Jasienicy. W przyszłości powstaną tam miejsca postojowe w systemie Park & Ride. W kilku miejscach uwijali się także brukarze, którzy ustawiali krawężniki na wyspach separacyjnych torowiska oraz wbudowywali kostkę na chodnikach.

– Z niecierpliwością czekamy na wiosnę. Wtedy wszystkie prace nabiorą właściwego tempa, a postępy będą widoczne gołym okiem każdego dnia – mówi Rafał Jasianek, kierownik budowy. – Po zakończeniu robót infrastrukturalnych chcemy umożliwić dopuszczenie do ruchu ul. Fałata. Na razie jednak czekamy na zmianę pogody. Tak długotrwałe mrozy to jednak w Szczecinie ewenement.

Prawdopodobnie wiosną zostanie oddana do użytku także ul. Zaleskiego. Tutaj wszystko zależy od tego, kiedy zakończą się prace z budową nowego przejazdu kolejowego. Przypomnijmy, że po budowie torów kolejowych w zupełnie nowym śladzie przejazd kolejowy „przesunął się” o ponad 30 metrów w kierunku północnym.
Według harmonogramu kontraktu – o ile nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności – zakończenie prac nastąpi w pierwszych dniach sierpnia tego roku. Szacowana wartość kontraktu to ponad 137 mln brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków UE w ramach Działania 2.2 pn. „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego”. Wykonawcą zadania inwestycyjnego jest konsorcjum firm: Rover Infraestructuras SA z hiszpańskiej Walencji oraz Roverpol sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA