Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Budują terminal instalacyjny

Data publikacji: 21 marca 2024 r. 10:28
Ostatnia aktualizacja: 21 marca 2024 r. 10:28
Budują terminal instalacyjny
Terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych powstaje na dawnym terenie świnoujskiego zakładu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. Fot. YouTube Orlen Neptun  

Trwa budowa terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. W ciągu ostatnich miesięcy oczyszczono akwen portu, przeprowadzono niezbędne rozbiórki, przygotowano podbudowę oraz rozpoczęto budowę budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży. Terminal ma być uruchomiony na początku 2025 roku.

Orlen Neptun na kanale YouTube zaprezentował w ub. tygodniu film podsumowujący dotychczasowe prace. Jak informuje Łukasz Banak, kierownik realizacji projektu ze spółki Orlen Neptun, do tej pory dokonano kompleksowej rozbiórki infrastruktury postoczniowej lądowej oraz hydrotechnicznej, oczyszczono przyległe akweny z  ferromagnetyków oraz obiektów potencjalnie niebezpiecznych pochodzenia wojskowego.

– W najbliższym czasie planujemy rozpocząć roboty związane z wykonaniem docelowej nawierzchni oraz wzmocnieniem nośności nabrzeży istniejących, a w części hydrotechnicznej planowane są roboty związane z budową nowych nabrzeży oraz prace czerpalne – wyjaśnia Łukasz Banak.

W Świnoujściu są już holenderskie pogłębiarki („Maas” i „Vox Ariane”) pracujące przy budowie nowego toru podejściowego do przyszłego terminalu instalacyjnego.

Wykonawcą części lądowej jest Budimex SA.

– Prace wykonywane są zgodnie z harmonogramem – zapewnia Marcin Olejnik, kierownik robót w firmie Budimex. – Dostarczamy na budowę materiały, obecnie w największej ilości kruszywa na konstrukcyjne warstwy nawierzchni. Rozbieramy również istniejące nabrzeże. Warunki pogodowe są odpowiednie do kontynuowania robót, co sprzyja skończeniu budowy w terminie.

Łukasz Banak przypomina, że cała inwestycja ma być gotowa i oddana do użytkowania wraz z końcem obecnego roku.

Orlen Neptun odpowiada za budowę części lądowej terminalu, natomiast inwestorem części hydrotechnicznej jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA