Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Konstrukcja odpłynęła

Data publikacji: 21 lutego 2019 r. 12:16
Ostatnia aktualizacja: 21 lutego 2019 r. 22:17
Konstrukcja odpłynęła
„Lodbrok” z elementami konstrukcji płynął do statku „Arctic Rock” cumującego przy nabrzeżu Drzetowskim. Fot. Katarzyna ANSEN-MROWIŃSKA  

Dwuczęściowa konstrukcja, którą na terenie Stoczni Szczecińskiej budowała firma JVP Steel Poland, opuściła Szczecin. Zabrał ją statek „Arctic Rock”, a w przeładunku pomogła najpierw suwnica bramowa ośrodka pochylniowego „Wulkan”, a następnie dźwig pływający „Lodbrok”, należący do spółki Marine Crane Polska. Konstrukcja, zainstalowana na statku „Vole au vent”, posłuży do transportu śmigieł na budowę morskiej farmy wiatrowej.

Przedsięwzięcie funkcjonującej od kilkunastu lat w Szczecinie firmy JVP Steel to część projektu Trianel Borkum II, czyli drugiego etapu budowy farmy wiatrowej na Morzu Północnym u wybrzeży Niemiec – ok. 45 km od wyspy Borkum i w podobnej odległości na północny zachód od wyspy Juist.

Działa tam już – od 2015 roku – 40 turbin o łącznej mocy 200 MW, które zainstalowano w pierwszym etapie. W drugim planuje się uzyskanie kolejnych 200 MW, ale tym razem taką moc wytworzą 32 turbiny. Inwestycja ma być gotowa jesienią tego roku. Jej całkowita wartość wynosi ok. 800 milionów euro.

– Nasza część projektu składa się z dwóch głównych elementów: Tip i Root – poinformowała Joanna Świtała z JVP Steel. – Tip ma 24,5 m szerokości i 15 m wysokości. Root jest nieco mniejszy: ma 21 m szerokości oraz 13,5 m wysokości.

Ważą łącznie 218 ton. Całość służyć będzie do transportu śmigieł na budowę farmy wiatrowej.

Po konstrukcję przypłynął do Szczecina statek „Arctic Rock”, który zacumował przy nabrzeżu Drzetowskim stoczni. Przeładunek odbył się 13 lutego. Stojące na placu ośrodka pochylniowego „Wulkan” części zostały przeniesione za pomocą suwnicy na skraj pochylni, a następnie podjęte przez dźwig pływający „Lodbrok”. Ten z kolei podpłynął z nimi do statku i załadował na jego pokład.

„Arctic Rock” dotarł z konstrukcją do belgijskiego portu Ostenda, gdzie czekał już „Vole au vent” z floty luksemburskiego koncernu Jan De Nul. Statek ten został specjalnie skonstruowany do instalowania morskich wiatraków. Jest jednym z największych tego typu na świecie. Duża przestrzeń ładunkowa i ładowność oraz udźwig żurawia do 1500 ton umożliwiają szybki i bezpieczny montaż najcięższych fundamentów oraz innych elementów elektrowni wiatrowych. Jednostka ma 140 m długości i jest wyposażona w cztery nogi do podnoszenia się nad poziomem morza, zapewniające stabilną pracę bez uderzenia fal. ©℗

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA