W Szczecinie już po raz trzeci odbywa się Międzynarodowy Kongres Morski. Uczestniczy w nim wielu ważnych gości z Polski i zza granicy. Samo wydarzenie na dobre się wpisało w kalendarz gospodarki morskiej. Z roku na rok rośnie liczba jego uczestników, a także ranga postulatów zgłaszanych podczas obrad.
Kongres to przede wszystkim dyskusja w interdyscyplinarnym gronie, a następnie wypracowanie postulatów - kluczowych dla dalszego rozwoju gospodarki morskiej w Polsce i Europie. Na szczęście, na tym nie koniec i po dwóch edycjach można zobaczyć pierwsze efekty branżowych debat. Większość wniosków i postulatów z zeszłorocznego MKM jest realizowana przez ministra właściwego ds. gospodarki morskiej.
Podobnie jak to było w poprzednich latach, najważniejszym elementem 3. spotkania branży morskiej są panele dyskusyjne. Tym razem w pięciu, równolegle prowadzonych, blokach tematycznych. Poruszone zostaną takie kwestie jak: inteligentne specjalizacje morskie, energetyka odnawialna, rozwój morskiej energetyki wiatrowej w świetle polityki klimatycznej Unii Europejskiej oraz transportowa dostępność rzek i rewitalizacja gospodarcza terenów nadwodnych (czyli tzw. waterfront). W dyskusjach biorą udział przedsiębiorcy, naukowcy, politycy.
Nowością jest miejsce i termin obrad. Dwa pierwsze MKM odbywały się na terenie uczelni: Uniwersytetu Szczecińskiego i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Obecnie wykłady i prelekcje są prowadzone w salach hotelu Radisson Blu, a uroczyste otwarcie kongresu nastąpiło w nowym gmachu Filharmonii Szczecińskiej. W poprzednich edycjach spotykano się od czwartku do soboty, ale panele dyskusyjne trwały dwa dni. Trzeci MKM trwa od środy do piątku (10-12 czerwca), przy czym na ostatni dzień (piątek) również zaplanowano prelekcje merytoryczne. To dowód na rozwijanie się formuły wydarzenia.
Międzynarodowy charakter spotkania potwierdza lista gości - ekspertów i przedstawicieli światowych i europejskich instytucji związanych z branżą morską. Wśród zaproszonych do Szczecina są m.in. Markku Mylly (dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego), Isabelle Ryckbost (sekretarz generalna Europejskiej Organizacji Portów Morskich), Kurt Bodewig (europejski koordynator Korytarza Bałtyk-Adriatyk), Lars Robert Pedersen (zastępca sekretarza generalnego Międzynarodowej Rady Morskiej i Bałtyku – BIMCO) oraz Fred Kenney (pierwszy zastępca sekretarza generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej – IMO) i Chester D. Hooper (członek delegacji amerykańskiej do Komisji ONZ ds. Międzynarodowego Prawa Handlowego (UNCITRAL) opracowującej Reguły Rotterdamskie).
- Od podstaw została zbudowana platforma dla międzynarodowej współpracy branży morskiej i forum do dyskusji dla szeroko pojętej gospodarki morskiej - podkreślają Dariusz Więcaszek i Paweł Szynkaruk, pomysłodawcy i twórcy MKM. - Naszą inicjatywę dostrzegły krajowe i międzynarodowe władze i instytucje. Na stałe też wpisała się w kalendarz wydarzeń branży morskiej.
O tym, jak ważne jest to spotkanie dla rozwoju gospodarki morskiej w Europie, najlepiej świadczy fakt wpisania go jako jednego z wydarzeń polskiej prezydencji Rady Państw Morza Bałtyckiego, która rozpocznie się w lipcu 2015 roku.
Kongres został objęty patronatem honorowym przez Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. W jego komitecie honorowym znaleźli się: profesor Dorota Pyć (wiceminister infrastruktury i rozwoju), marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz oraz prezydent Szczecina Piotr Krzystek.
- Istotne jest, że program Kongresu opracowujemy w bardzo szerokim zespole - zaznacza Paweł Szynkaruk. - Dziękujemy władzom miasta i urzędu marszałkowskiego za wsparcie, w tym za wkład merytoryczny.
Jak dodaje P. Szynkaruk, ważne jest przyciągnięcie na to wydarzenie ludzi młodych, studentów. Dlatego też po raz trzeci zorganizowano Międzynarodowy Kongres Morski Młodych (9-10 czerwca). Społeczność akademicka z Polski i Europy dyskutowała w trzech panelach tematycznych, poświęconych przemysłowi morskiemu, transportowi oraz badaniom naukowym i rozwojowi gospodarki morskiej. Obradowano pod hasłem "Młodzi oceanem możliwości".
Wśród wydarzeń towarzyszących w tym roku znalazły się także: debata stoczniowa, debata odrzańska oraz spotkanie członków Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego.
- Ranga Międzynarodowego Kongresu Morskiego jest niezwykła - ocenia Bogumił Rogowski, prezydent stowarzyszenia Business Club Szczecin. - To impreza porównywalna z finałami The Tall Ships Races, które miały ogromne znaczenie wizerunkowe dla Szczecina. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA
Na zdjęciu: Morskość Szczecina to nie tylko port, stocznie, firmy żeglugowe i szlaki wodne łączące stolicę regionu z Bałtykiem, ale także pozycja miasta jako miejsca cyklicznych, ważnych dla morskich środowisk imprez - takich jak Międzynarodowy Kongres Morski.