Uruchomienie świnoujskiego terminalu LNG nie tylko wpłynęło na wzrost obrotów towarowych w zespole portów Szczecin i Świnoujście w 2016 roku. Spowodowało również to, że do Polski zaczęły przypływać niespotykane wcześniej u nas jednostki – metanowce transportujące skroplony gaz ziemny. W minionym roku odnotowano też inne ciekawe zawinięcia.
„Al Khuwair” to statek, który w 2016 roku przetransportował największy jednorazowy ładunek – 93,6 tys. ton LNG z Kataru z (portu Ras Laffan). Do portu zewnętrznego w Świnoujściu zawinął w połowie lipca. W listopadzie przybył ponownie z podobną ilością tego towaru. Łącznie z Kataru przybyło w 2016 roku osiem statków podobnego typu. Mniejszą, tzw. spotową dostawę LNG (poza kontraktem katarskim), odnotowano w czerwcu – z Melkoya, najbardziej wysuniętego na północ portu w Norwegii. Transport odbył się statkiem innego typu o nazwie „Arctic Princess”.
Największy rozładunek rudy żelaza odbył się w październiku. Jednostka „Kastelli Wave” przybyła z portu Tubarao (Brazylia), przywożąc 72 819 ton tego surowca. Rudę rozładowano na nabrzeżu Chemików w Świnoujściu. Również w październiku, ale na nabrzeżu Górników w Świnoujściu, zanotowano największy w minionym roku rozładunek węgla – 76 081 ton. Statek „Osaka Star” przypłynął z nim z portu Nacala w Mozambiku.
W 2016 roku w zespole portów wzrosły przeładunki zbóż. Najwięcej tego towaru – 76 081 ton pszenicy – trafiło do ładowni masowca „Nord Manatee”. Załadunek odbył się w październiku, na nabrzeżu Portowców w Świnoujściu. Pszenica popłynęła do nigeryjskiego portu Lagos.
Również w Świnoujściu, ale na nabrzeżu Baltchem, odnotowano największy rozładunek towaru z grupy inne masowe. Chemikaliowiec „Nord Snow Queen” przypłynął w lutym z portu Ventspils (Łotwa) i przywiózł 26 834 ton metanolu.
W Szczecinie natomiast gościł statek, który miał na pokładzie najwięcej pasażerów. To pełnomorski wycieczkowiec „Braemar”. Zacumował 1 czerwca przy reprezentacyjnym szczecińskim nabrzeżu u stóp Wałów Chrobrego. Przypłynęło nim 810 turystów oraz prawie 400-osobowa załoga.
Najczęściej zawijającym w zeszłym roku w szczecińskim porcie kontenerowcem był „Astrosprinter” (jego armatorem jest Unifeeder). W terminalu kontenerowym spółki DB Port Szczecin gościł 21 razy.
Warto podkreślić, że rok 2016 był rekordowym w historii pod względem ilości przeładowanej drobnicy promowej (prawie 9 mln ton). Świnoujski terminal promowy obsłużył ponad milion pasażerów, przetransportowano przeszło 406 tys. samochodów ciężarowych. Jednym z liderów pod względem przeładunków był prom „Mazovia”, należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
(ek)
PRZECZYTAJ INNE ARTYKUŁY Z NAJNOWSZEGO "KURIERA MORSKIEGO"