Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowe stanowiska dydaktyczne

Data publikacji: 23 grudnia 2021 r. 08:22
Ostatnia aktualizacja: 23 grudnia 2021 r. 08:22
Nowe stanowiska dydaktyczne
– Zestawy, w jakie są wyposażone stanowiska, pozwalają na elastyczne dobranie zestawu ćwiczeń dla poszczególnych grup uczniowskich. Fot. Sergiusz RASZEWSKI  

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od pięciu lat pomaga rozbudowywać i unowocześniać bazę dydaktyczną Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. W tym roku szkolnym dzięki wsparciu finansowemu Zarządu Portu placówka wzbogaciła się o stanowiska dydaktyczne okrętowego silnika spalinowego oraz automatyki, elektroniki i elektrotechniki okrętowej. Zakupiono też dwa projektory multimedialne do pracowni automatyki i siłowni okrętowych oraz mapy i publikacje nautyczne.

Jak podkreśla Marzena Gańcza, dyrektor szkoły, szczególnie cenne jest utworzenie nowych stanowisk dydaktycznych w warsztatach szkolnych: okrętowego silnika spalinowego oraz automatyki, elektroniki i elektrotechniki okrętowej.

– Stanowisko dydaktyczno-edukacyjne okrętowego silnika spalinowego pozwala na połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną – mówi Władysław Sietko-Sierkiewicz, kierownik warsztatów szkolnych. – Uczniowie na tym stanowisku uczą się między innymi, jak demontować, sprawdzić i zamontować głowicę silnika z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy pneumatycznych i hydraulicznych, wyjęcia tłoka, pomiaru i wymiany pierścieni tłokowych, pomiaru sprężynowania wału korbowego czujnikami specjalistycznymi, wyjęcia, pomiaru, weryfikacji montażu tulei cylindrowej.

Silnik SULZER 6AL/20/24 został przekazany szkole przez Żeglugę Świnoujską, a pozostałe materiały i elementy stanowiska zakupiono z przyznanych szkole funduszy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W następnej kolejności szkoła ma zamiar dobudować stanowisko linii wałów i śruby okrętowej nastawnej.

– Koncepcja stanowiska automatyki, elektroniki i elektrotechniki odpowiada aktualnym trendom obserwowanym w automatyce okrętowej opartej na rozproszonych systemach sterowania, w których układy sterowania, układy pomiarowe, wykonawcze, w tym napędy elektryczne i wizualizacja procesów w systemach okrętowych, stanowią integralną część zarówno od strony sprzętowej, jak i programowej – dodaje W. Sietko-Sierkiewicz. – To stanowisko dydaktyczno-edukacyjne pozwala na poznanie opisu ruchu mechanizmów i maszyn, ich kinematyki i dynamiki, pomiaru ich parametrów, opisu elementów i układów mechanicznych jako elementów i układów automatyki oraz badania ich charakterystyk, umiejętność rejestracji sygnałów i obliczeń wymaganych parametrów układów. Umożliwia nabycie umiejętności doboru regulatorów i ich parametrów w sterowaniu prostymi układami. Uczniowie zdobywają wiedzę na temat metod doświadczalnego określania parametrów podstawowych obiektów automatyki, elektroniki i elektrotechniki. Uczą się o podstawowych regulatorach pracujących w układach sterowania ze sprzężeniem zwrotnym i metodach doboru ich parametrów, a także dobrać regulator i dostroić jego parametry w celu sterowania.

Stanowisko dydaktyczno-edukacyjne automatyki, elektroniki i elektrotechniki składa się z sześciu stołów, na których są zamontowane dwa stanowiska – jeden stół na dwóch uczniów pozwalający każdemu niezależnie wykonać dane ćwiczenie.

– Każde stanowisko jest zamontowane na specjalnie zaprojektowanym stole laboratoryjnym, na którym – w zależności od aktualnych planów dydaktycznych – można w sposób szybki i wygodny skonfigurować potrzebny sprzęt automatyki, elektroniki czy elektrotechniki oraz układy wykonawcze, jak i pomiarowe – wyjaśnia kierownik warsztatów. – Stoły są wyposażone w zaciski z napięciem prądu zmiennego o napięciu 230 V, 12 V i 6 V oraz prądu stałego o napięciu 12 V i 6 V, a także autotransformatory pozwalające na regulację napięcia.

Konfiguracja sprzętowa i programowa umożliwia naukę wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych i sprzętowych do budowy i pomiarów prostych obwodów, np. elektronicznych, wykonania pomiarów uziemienia i zerowania maszyn i urządzeń, pomiaru i weryfikacji prądnicy okrętowej.

– Zestawy, w jakie są wyposażone stanowiska, pozwalają na elastyczne dobranie zestawu ćwiczeń dla poszczególnych grup uczniowskich przez indywidualny wybór skali trudności i złożoności wykonywanego zadania – zaznacza W. Sietko-Sierkiewicz. – Zestawy umożliwiają w prosty sposób zmianę zadania przez wybranie odpowiednich narzędzi z graficznym przedstawieniem zagadnienia, poczynając od najprostszych, jak np. załączenie i wyłączenie silnika indukcyjnego, do bardziej złożonych. Nic też nie zastąpi praktycznej wiedzy przekazywanej na zasadzie doświadczenia, dotyczącej głównie typowych awarii i problemów układów elektroenergetycznych na statku, a to właśnie uczniowie mogą zdobyć na naszych stanowiskach dydaktyczno-edukacyjnych.

Zespół Szkół Morskich im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Świnoujściu kształci przyszłe kadry morskie od 1960 roku. Do tej pory mury placówki opuściło ponad 10 tysięcy absolwentów. Wielu z nich związało swoją przyszłość z morzem, pływając na statkach polskich i obcych bander, pracując w stoczniach i portach morskich. Spora grupa absolwentów kierunków morskich uzyskała najwyższe szlify oficerskie. Obecnie ZSM kształci w Technikum Morskim w czterech zawodach: technik nawigator morski, technik mechanik okrętowy, technik informatyk i technik logistyk.

(ksz)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA