Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowoczesny system dokowania

Data publikacji: 19 czerwca 2019 r. 11:49
Ostatnia aktualizacja: 21 czerwca 2019 r. 22:27
Nowoczesny system dokowania
Obecnie z systemu korzystają promy należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej: „Mazovia” oraz „Cracovia” (na zdjęciu). Fot. Elżbieta KUBOWSKA  

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jako pierwszy w kraju wdrożył na terminalu promowym w Świnoujściu portowy system dokowania – PNDS. Działa on na stanowisku nr 1. Ma na celu podnieść bezpieczeństwo i niezawodność cumowania do nabrzeża, gdzie manewrowanie jest często bardzo wymagające z uwagi na trudne warunki pogodowe panujące w tym rejonie.

– System PNDS składa się z części lądowej oraz statkowej – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Działa w ten sposób, że za pomocą dwóch skanerów laserowych określana jest prędkość promu oraz dokładnie jego położenie w stosunku do nabrzeża. Dane przesyłane są bezprzewodowo na manewrujący prom i wyświetlane na specjalnym tablecie. Otrzymane informacje w znaczący sposób ułatwiają proces cumowania, podnosząc jego bezpieczeństwo oraz oszczędzając czas niezbędny do realizacji manewrów. Obecnie z systemu korzystają promy „Mazovia” oraz „Cracovia”. Możliwe jest oczywiście podłączenie kolejnych użytkowników.

Dodatkową funkcjonalnością PNDS jest możliwość zapisu danych z cumowania na serwerze oraz zdalnego dostępu do nich, co może być wykorzystane do celów edukacyjnych.

Działanie systemu pilotowo-dokującego do nawigacji portowej jest też proekologiczne. Sprawniejsze cumowanie oznacza szybsze cumowanie, a więc mniejszą emisję spalin i hałasu do środowiska. Dodatkowym efektem jest mniejsze zużycie odbojnic przy nabrzeżu.

Prace nad systemem trwały niecałe dwa lata. Projekt uzyskał dofinansowanie unijne z instrumentu Łącząc Europę (CEF) – sektor transportu w ramach działania „Zrównoważone usługi morsko-lądowe Szwecja – Polska III”. Z kolei w pierwszym kwartale 2019 r. system zaczął działać na świnoujskim terminalu. Jego koszt to ponad 625 tysięcy złotych netto.

 (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Dokmistrz
2019-06-21 21:46:21
Od kiedy operacja cynkowania do nabrzeża nazywa się dokonaniem? Może lepiej pisać o parkowaniu statku. Super znawcy tematu...
stu
2019-06-21 19:15:22
Z tym "pierwszeństwem" o pojechaliście równo... W całym porcie Świnoujście pracuje od 5 lat system GBAS-RTK firmy NavSim Polska. Taki sam jak w Porcie Gdynia. W terminalu promowym w Świnoujściu od 2012 z technologii portowego systemy dokowania korzystają SKANIA i POLONIA PŻM, w barwach Unity Line. Tak, że...
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA