Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Okiem eksperta. Była i jest ważna

Data publikacji: 0001-01-01 00:00
Ostatnia aktualizacja: 2015-07-20 13:21
Okiem eksperta. Była i jest ważna
 

Prof. Dariusz Zarzecki, ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego:

- Gospodarka morska była, jest i będzie ważna dla Szczecina i regionu. Jesteśmy miastem morskim położonym u ujścia Odry, która jest częścią transportowego systemu połączeń śródlądowych Polski i Niemiec. Szczecin wraz ze Świnoujściem tworzą zespół portów znaczący dla gospodarki kraju. Trzeba też pamiętać o porcie Police, który jest bardzo ważny dla grupy Azoty. Porty rozwijają się, zwiększają swoją konkurencyjność i na pewno mają dobre perspektywy na przyszłość.

Kolejny ważny element gospodarki morskiej to żegluga, którą reprezentuje u nas m.in. PŻM, Euroafrica i PŻB. Reprezentują one około 90 proc. potencjału polskiego shippingu. Pomimo trudnego rynku, sytuacja grupy PŻM jest dobra i armator ma znakomite perspektywy. Euroafrica także się rozwija w stabilnym dobrym tempie. PŻB jest obecnie sprzedawane przez Skarb Państwa, ale nie znaczy to, że ten armator nie będzie dalej działał mając nowego właściciela.

Na pewno od czasu likwidacji Stoczni Szczecińskiej zmalało znaczenie sektora stoczniowego. Niestety w jej miejsce nie pojawił się podmiot, który byłby zdolny przeprowadzić cały proces produkcji dużego statku – od projektowania do gotowej jednostki. Działa jednak wiele mniejszych stoczni, które zajmują się budową niedużych jednostek i poszczególnych sekcji okrętowych. Jeśli policzyć ich łączne przychody i zatrudnienie, jest to spory potencjał. Stocznie remontowe są w trakcie restrukturyzacji, ale one również radzą sobie dobrze. Z rynku zniknęły natomiast całkowicie przedsiębiorstwa związane z połowami dalekomorskimi. Stało się tak, gdyż straciły one dostęp do łowisk ze względu na protekcjonistyczną politykę państw przybrzeżnych.

Równocześnie pojawiają się jednak nowe rodzaje działalności związane z gospodarką morską, jak np. produkcja i transport drogą wodną wielkogabarytowych konstrukcji dla energetyki czy sektora wydobywania surowców z dna morskiego. Szczecin i region wciąż żyją z gospodarki morskiej i będzie ona bardzo ważna także w przyszłości.

Notował (mak)

Fot. Robert WOJCIECHOWSKI

ID 118923