W Hamburgu od 4 do 7 września trwały największe europejskie targi dla firm z branży morskiej – SMM. W tym roku odbyły się pod hasłem „Nowe trendy w SMMart shippingu”. Imprezę odwiedziło ponad 50 000 gości ze 120 krajów. Wśród 2289 wystawców znalazła się również Stocznia Szczecińska.
Odbywające się co dwa lata w Hamburgu targi SMM to największe spotkanie branżowe w Europie, które w tym roku zgromadziło wystawców z 69 państw. Hasłem przewodnim targów były „Nowe trendy w SMMart shipingu”, a mottem – cyfrowa i ekologiczna żegluga. W kilkunastu pawilonach można było odwiedzić stanowiska firm zajmujących się produkcją stoczniową, ale także dostawców i producentów wyposażenia.
– Stoisko naszej stoczni cieszyło się dużym zainteresowaniem, również ze względu na jego umiejscowienie – mówił Wojsław Babiński, jeden z członków delegacji Stoczni Szczecińskiej na targach. – Naszym sąsiadem była grupa DNV GL, jeden z głównych sponsorów targów. Przez te cztery dni cały czas byliśmy zajęci. Prowadziliśmy wiele rozmów, także z osobami pamiętającymi stocznię z dawnych czasów, na przykład dawnymi armatorami czy firmami produkcyjnymi, które były zainteresowane nawiązaniem ponownej współpracy.
Nasz rozmówca podkreślił, że są to targi, na których trzeba być, ponieważ firmy w tej branży dobrze się znają. Pojawienie się na targach jest zauważane, a jeżeli ktoś jest nieobecny, to są komentarze i dociekanie, dlaczego.
Stoisko Stoczni Szczecińskiej odwiedził między innymi konsul generalny Polski w Hamburgu Piotr Golema. Zaciekawiły go szanse na dalszy rozwój spółki, a także to, co obecnie się dzieje w Szczecinie. Delegacja stoczni zaprosiła konsula do odwiedzenia stolicy Pomorza Zachodniego.
– Mamy nadzieję, że pobyt na targach nam się opłaci – dodał Wojsław Babiński. – Na pewno przyniesie dobry skutek marketingowy, handlowy i wizerunkowy. Ponieważ jest to największa tego typu impreza w Europie, my również odwiedzaliśmy inne stoiska, aby nawiązać nowe kontakty. Byliśmy w miejscu, gdzie wystawiało się wiele stoczni, między innymi niemieckie Meyer Werft i Neptun.
Targom towarzyszyły konferencje związane z konkretnymi sektorami branży morskiej. Dotyczyły one wpływu przemysłu morskiego na środowisko naturalne, bezpieczeństwa i obronności, nowoczesnych trendów oraz sektora offshore. Odbyło się także forum dla właścicieli statków.
Targi odwiedziło 15 biznesowych oraz 12 politycznych delegacji, zarówno z Niemiec, jak również z innych państw. Nie bez powodu nowe trendy stały się hasłem tegorocznej imprezy. Wiele firm użyło na swoich stanowiskach ekranów dotykowych, symulatorów oraz gogli wirtualnej rzeczywistości, pokazując, że digitalizacja jest jednym z głównych obszarów rozwoju gospodarki morskiej.
– W tym roku można naprawdę odczuć, że rewolucja digitalizacji wkracza do sektora morskiego – mówił Frank Coles, prezes grupy Transas. – SMM to świetne miejsce, żeby się z tym spotkać.
Podobny pogląd zaprezentował Mikko Lepistoe z zarządu ABB Marine & Ports. Powiedział, że SMM to idealne miejsce, aby zaprezentować rozwiązanie pod nazwą „ABB Ability™ Marine Pilot Control dynamic positioning”, które jest elementem przedsięwzięcia związanego z budową autonomicznego statku. Dodał także, że wszyscy główni klienci grupy są obecni na targach, a organizatorzy współpracowali z jego zespołem, aby umożliwić tę prezentację.
– Największe zainteresowanie stoisko Stoczni Szczecińskiej wzbudziło wśród przedstawicieli rynku niemieckiego – mówił Sławomir Doburzyński, specjalista ds. strategii i komunikacji w stoczni. – Wielu z nich pamięta nas przez pryzmat dawnych kontraktów, mieliśmy także sporo zapytań z Norwegii. Głównie byli to dostawcy wyposażenia dla stoczni, ale także firmy, które myślą o budowaniu statków w oparciu o stocznię. Nasza infrastruktura wyróżnia się na rynku.
Według organizatorów SMM, największe zaciekawienie wzbudziło wydarzenie związane z pokazem drukowania 3D w branży morskiej, którego nigdy wcześniej nie było na targach. Jak oceniają, rozwój tej technologii będzie miał ogromny wpływ na przyszłość tego sektora.
Kolejna edycja targów SMM odbędzie się 8-11 września 2020 roku, a Stocznia Szczecińska już zapowiedziała w nich swój udział.
Adrian KALETA
Partnerzy dodatku: