Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Pomiędzy państwem a rynkiem

Data publikacji: 28 grudnia 2017 r. 12:41
Ostatnia aktualizacja: 28 grudnia 2017 r. 12:56
Pomiędzy państwem a rynkiem
 

W Książnicy Pomorskiej w Szczecinie odbyło się 13 grudnia spotkanie ze Zbigniewem Jagniątkowskim i Sławomirem Doburzyńskim, autorami książki „Stocznia 3.0. Przemysł pomiędzy państwem a rynkiem”. Wśród gości byli m.in. Andrzej Strzeboński, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego – Stoczni Szczecińskiej, oraz wiceprezes Marek Bączkowski.

Produkcja i remonty statków w Szczecinie to tematyka, w której dominuje wiele nieporozumień, przekłamań i półprawd. Książka łączy diagnozę stanu i przyszłości sektora stoczniowego w Polsce i na świecie z nowatorskim spojrzeniem na stan dzisiejszy i perspektywy funkcjonowania w Szczecinie dużego organizmu stoczniowego. Autorzy widzą w szczecińskiej rzeczywistości wciąż nie do końca wykorzystany potencjał.

Według Zbigniewa Jagniątkowskiego, na przemysł okrętowy potrzebne jest dziś zupełnie nowe spojrzenie. Jak zaznaczył, stocznie zatrudniają obecnie dużo mniej osób niż dawniej i działają bardziej jako koordynatorzy zespołów firm, które pracują przy budowie statków. Jego zdaniem, taki model tzw. stoczni kompaktowej jest rozwiązaniem dla Szczecina.

– Formy wspomagania przemysłu okrętowego w poszczególnych krajach przybierają bardzo różne formy, ale musimy zdawać sobie sprawę, że one istnieją – stwierdził drugi z autorów, Sławomir Doburzyński.

Prezes Strzeboński podkreślił, że na terenie Stoczni Szczecińskiej budowane są już nowoczesne jednostki zamawiane przez zagranicznych armatorów.

– Książkę powinni obowiązkowo przeczytać m.in. decydenci i politycy szczebla centralnego i regionalnego, dziennikarze, naukowcy i praktycy zajmujący się problematyką gospodarki morskiej, przedsiębiorcy, bankowcy, analitycy i doradcy – napisał we wprowadzeniu do publikacji „Stocznia 3.0. Przemysł pomiędzy państwem a rynkiem” prof. Dariusz Zarzecki, kierownik Katedry Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. – Można ją też z pełnym przekonaniem polecić mieszkańcom województw nadmorskich, aby wiedzieli, jak zmienia się przemysł, na którym w dużej mierze opierał się przez lata rozwój tej części kraju. Będzie to także fascynująca lektura dla ludzi z głębi Polski, gdzie wiedza o stoczniach kojarzy się zwykle z problemami i potrzebą ratowania tego sektora, zamiast z postrzeganiem budowy statków jako wspaniałej szansy na unowocześnienie i rozwój polskiej gospodarki.

Zbigniew Jagniątkowski to przedsiębiorca, żeglarz, działacz społeczny. Twórca i promotor Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego oraz rozwoju infrastruktury sieci portów i przystani jachtowych łączących Odrę, jezioro Dąbie, Zalew Szczeciński i Wybrzeże Bałtyku. Prowadzi firmę zajmującą się produkcją i remontami statków. Animator szczecińskiego środowiska stoczniowego i współpracy firm tego sektora. Założyciel Towarzystwa Okrętowego.

Sławomir Doburzyński jest pracownikiem samorządowym, członkiem zespołów tworzących kolejne edycje Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego. Autor książek: „Kultura, czyli rozwój. Potencjał, kreatywność i wyzwania województwa zachodniopomorskiego” (2013, wspólnie z Szymonem Różańskim), „Kluczowa dekada. Degradacja, kryzys czy impuls dla samorządu Pomorza Zachodniego?” (2016).

Dodajmy, że książkę „Stocznia 3.0. Przemysł pomiędzy państwem a rynkiem” wydał Instytut Studiów Regionalnych w Szczecinie.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA