W tym roku mija 65 lat polskiego zarządu nad portami w Szczecinie i Świnoujściu. Z okazji jubileuszu odbyły się spotkania integracyjne portowców. Nie zapomniano też o kontrahentach – podczas majowej uroczystości Herring 2015 częstowano ich urodzinowym tortem, ufundowanym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Specjalne jubileuszowe spotkanie zaplanowano też na październik.
Państwowe przedsiębiorstwo, którego prawnym spadkobiercą jest spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, powstało decyzją Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów 1 stycznia 1950 r. Odbudowa szczecińskiego portu ze zniszczeń wojennych stała się jego priorytetowym zadaniem. Konieczne były natychmiastowe inwestycje. Już w listopadzie 1951 r. na pirsie węglowym w Zakładzie Przeładunków Masowych przekazano do eksploatacji taśmowiec do załadunku węgla. Była to wtedy jedna z najnowocześniejszych konstrukcji tego typu w Europie. Równolegle powstawała wywrotnica wagonów. Ówczesna strategia gospodarcza państwa zakładała, że porty szczeciński i świnoujski będą się specjalizować w przeładunkach suchych towarów masowych. Drugi kierunek rozwoju wyznaczać miały obroty tranzytowe w Szczecinie.
W latach 50. funkcje związane z administracją portami przekazano szczecińskiemu Urzędowi Morskiemu, natomiast Zarządowi Portu Szczecin powierzono zadania eksploatacyjno-inwestycyjne. Przełomowym był rok 1958, kiedy pogłębiono tor wodny łączący Świnoujście ze Szczecinem do głębokości 9,6 metra. Był to milowy krok na drodze rozwoju portów.
Z kolei początek lat 60. to bardzo ważny czas dla portu w Świnoujściu. Wówczas przebudowano Bazę Odlichtunku Statków, z której powstała baza przeładunkowo-składowa importowanych towarów masowych. Nieco później oddano do eksploatacji bazę węglową. W tym czasie Zarząd Portu Szczecin reaktywował przystań promową w Świnoujściu dla uruchamianej linii do Ystad.
Lata 90. upłynęły pod znakiem przemian polityczno-gospodarczych. Zmienił się także sposób postrzegania i rola polskich portów morskich. W roku 1991 Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście przekształcony został w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W tym czasie z jednolitego dotychczas organizmu portowego zaczęły się wyłaniać spółki przeładunkowe. Na mocy ustawy z 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich utworzono Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście SA. Później nastąpiła kolejna zmiana nazwy na Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Pod nią firma funkcjonuje do dziś.
– W roku jubileuszowym zorganizowano spotkania integracyjne dla pracowników spółki – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – W maju na stadionie szczecińskiej Pogoni odbył się rodzinny piknik. W czerwcu natomiast było spotkanie na pokładzie Daru Młodzieży. Nie zapomniano także o kontrahentach. Dla nich ZMPSiŚ ufundował tort okolicznościowy podczas tradycyjnego spotkania branży morskiej Herring 2015.
Warto dodać, że szczeciński port jest najstarszym nieprzerwanie działającym na Pomorzu Zachodnim organizmem gospodarczym. Materialnym dowodem tego jest pochodząca z VIII wieku łódź znaleziona u podnóża wzgórza zamkowego. Szczecin i port nierozerwalnie przez wieki budowały swoją wysoką pozycję gospodarczą. Ciekawostką z powojennych dziejów jest fakt, że przez 12 lat Zarząd Portu w Szczecinie prowadził eksploatację portu w Kołobrzegu. ©℗
(ek)
Fot. Elżbieta KUBOWSKA