Oprócz rejonów przeładunków drobnicowych i masowych, na szczeciński port składają się nabrzeża usytuowane przy północnym odcinku Odry: od Kanału Skolwińskiego do Trasy Zamkowej. Eksploatowane tereny portowe obejmują zachodni brzeg rzeki, od Wyspy Żurawiej do Śródmieścia.
Przed wojną znajdujące się tam nabrzeża i małe baseny należały do licznych zakładów zlokalizowanych na brzegu Odry Zachodniej. Obecnie działają tu takie firmy przeładunkowe, jak np. Alfa Terminal Szczecin (ATS), Andreas czy Fosfan. Terminal ATS zajmuje teren nieistniejącej już Huty Szczecin. Zajmuje się m.in. przeładunkami towarów masowych i metanolu. Spółka Andreas specjalizuje się natomiast w przeładunkach zbóż i pasz. Część jej terminalu obsługuje towary sypkie (nawozy), a nowym asortymentem są pelety i biomasa. Działająca po sąsiedzku firma Fosfan produkuje wieloskładnikowe nawozy, ale świadczy też usługi przeładunkowe (obejmują nawozy – sypkie i płynne, kruszywa, chemikalia). Znajdują się tam m.in. nabrzeża: Huty, Cementowe, Fosforowe, Południowe, Fosforowe Dalby, Snop, Huk. Na terenie pomiędzy dawną hutą a papiernią powstaje nowa fabryka – spółka Teleyard będzie w niej produkować konstrukcje spawane. Oprócz hal spawalniczych inwestor chce zbudować nowe nabrzeże.
Bardziej na południe położona jest grupa nabrzeży przemysłowych (w tym stoczniowych), jak Mak, Oko, Cal, Drab, Wulkan, Drzetowskie, Odra Stare, Odra Nowe, Arsenał.
Przy nabrzeżu Bunkrowym cumują jednostki spółki Ship-Service, zaopatrującej statki w paliwo, a przy Warsztatowym stoją holowniki Zakładu Usług Żeglugowych.
W tym rejonie działają też jednostki administracji morskiej – Baza Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego i Kapitanat Portu.
U stóp Wałów Chrobrego są reprezentacyjne nabrzeża – Pasażerskie, Bulwar Chrobrego, Wieleckie – dla statków białej floty, wycieczkowców oraz zawijających okazjonalnie żaglowców czy okrętów Marynarki Wojennej.
Statki, które przypływają do położonej na wyspie Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, mają do dyspozycji nabrzeża: Wrocławskie, Warszawskie, Radomskie, Kieleckie, Gdyńskie, Gdańskie, Przydokowe, Kaszubskie, Łańcuchowe, Mazowieckie, Wyposażeniowe, Gnieźnieńskie czy Krakowskie.
Dodajmy, że odcinek Odry pomiędzy Zalewem Szczecińskim a wodami portu Szczecin ma status morskich wód wewnętrznych. (ek)