PORT w Świnoujściu leży bezpośrednio nad morzem i dostępny jest dla większych statków niż Szczecin. Mogą tu zawijać jednostki o zanurzeniu do 13,2 m. Do najważniejszych spółek przeładunkowych działających w porcie świnoujskim należą: Port Handlowy Świnoujście, Terminal Promowy Świnoujście i Euro Terminal.
Port Handlowy Świnoujście prowadzi podstawową działalność przeładunkową na czterech wyspecjalizowanych nabrzeżach, o łącznej długości 1655 m. Są usytuowane przy wschodnim brzegu Świny. To nabrzeża: Portowców, Górników, Hutników i Chemików. Przy pierwszym mogą cumować jednostki o zanurzeniu do 12,14 m, a przy pozostałych – do 13,2 m. Ponadto PHŚ eksploatuje Nabrzeże 87 o długości 268 m, zlokalizowane na wyspie Uznam, wzdłuż lewego brzegu Świny, wykorzystywane jako postojowe i remontowe (może obsługiwać jednostki o zanurzeniu do 8,1 m).
Nabrzeże Portowców przystosowane jest do przeładunku i magazynowania produktów paszowo-zbożowych. Na jego terenie powstał zbożowy Terminal Bunge Trade Polska, należący do Grupy Bunge. Nabrzeże Górników wykorzystywane jest natomiast do przeładunku węgla, biopaliw, kruszywa, drobnicy, sztuk ciężkich oraz kontenerów, zarówno w eksporcie, jak i imporcie. W jego sąsiedztwie znajduje się nabrzeże pomocnicze do obsługi barek o maksymalnym zanurzeniu 4,5 m i długości 156,5 m. Kolejne nabrzeże – Hutników – przeznaczone jest do obsługi węgla, rudy, kruszywa, drobnicy oraz kontenerów w eksporcie i imporcie. Wyposażone jest m.in. w dwie suwnice bramowe i jedną kontenerową. Najbardziej wysunięte na północ nabrzeże Chemików służy do przeładunku rudy żelaza oraz kruszyw budowlanych, z możliwością przeładunków w relacjach bezpośrednich ze statku na barkę, plac, do krytego magazynu lub do samochodów (wagonów). Wyposażone jest m.in. w dwie suwnice bramowe. Na nabrzeżu usytuowany jest także terminal przeładunku paku płynnego Deza Polska (pojemność zbiorników wynosi 7 tys. m sześc.).
Port Handlowy Świnoujście obsługuje głównie rudę importowaną dla hut polskich, czeskich i słowackich, a także węgiel przeznaczony na eksport. Przystosowany jest również do obsługi ładunków drobnicowych. Ponadto oferuje usługi holowania i cumowania. Powierzchnia magazynowa wynosi 19 300 m kw., a możliwości składowe na placach – 303 200 m kw. Całkowita zdolność przeładunkowa spółki wynosi 12 mln ton rocznie.
PHŚ dysponuje żurawiami stacjonarnymi oraz samojezdnymi o nośności od 10 do 140 ton, wózkami widłowymi o udźwigu 4-21 ton, dwoma żurawiami pływającymi o nośności 16 t, czterema holownikami oraz jednostką przeciwpożarową.
Spółka Terminal Promowy Świnoujście zarządza największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku terminalem promowym, usytuowanym na południe od PHŚ. Obsługuje najwięcej morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii. Przoduje zarówno w liczbie zawinięć promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie na nabrzeża terminalu składa się pięć stanowisk promowych (ponumerowanych od 2 do 6). Wkrótce zakończy się budowa szóstego – stanowiska promowego nr 1.
Spółka Euro Terminal świadczy usługi portowe, chłodnicze, spedycyjne i transportowe, administruje Wolnym Obszarem Celnym w Świnoujściu, wydzierżawia nieruchomości. Posiada magazyny kryte o łącznej powierzchni 14 tys. m kw. oraz magazyny chłodzące o powierzchni ponad 15 tys. m kw. Dysponuje otwartą powierzchnią składową 30 tys. m kw. Całkowita powierzchnia wynosi 50 ha. Wokół dwóch basenów – Bałtyckiego i Atlantyckiego – znajdują się nabrzeża: CPN, Wyposażeniowe, NOK, Zaopatrzeniowe, Komunikacyjne, Rybackie, Rozładunkowe, TOP, Remontowe i Prób.
Warto też wspomnieć o nabrzeżu Władysława IV, dostępnym dla statków o zanurzeniu 10,1 m, położonym na zachodnim brzegu Świny. Jest ono dostosowane dla cumujących statków pasażerskich i turystycznych. Sąsiaduje z nabrzeżem Pilotowym. (ek)