Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Rozładunek wagonów z promu „Polonia”

Data publikacji: 18 kwietnia 2024 r. 11:34
Ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2024 r. 11:34
Rozładunek wagonów z promu „Polonia”
Prom „Polonia” jest przystosowany m.in. do transportu wagonów kolejowych. Fot. ZMPSiŚ  

Po raz pierwszy po niedawnej modernizacji i rozbudowie terminalu promowego w Świnoujściu został w nim obsłużony transport kolejowy. Wagony towarowe przypłynęły do Polski ze Szwecji promem „Polonia”, należącym do Polskiej Żeglugi Morskiej. W przeszłości pokłady kolejowe na dwóch innych polskich promach dzierżawiło PKP Cargo, oferując klientom regularne połączenia kolejowo-promowe pomiędzy Polską a Szwecją.

Terminal promowy w Świnoujściu, który niedawno został rozbudowany i zmodernizowany, jest przystosowany do obsługi ładunków intermodalnych.

– Wagony kolejowe służące do przewozu kontenerów przypłynęły promem „Polonia” i wyruszyły w dalszą drogę na południe Europy – poinformował 8 kwietnia br. w mediach społecznościowych Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

„Polonia” jest promem pasażersko-samochodowym. Obsługuje stałe połączenie na linii Świnoujście – Ystad. Statek został zbudowany w 1995 roku w Norwegii. Jego operatorem jest spółka Unity Line z Grupy PŻM.

Prom może przewozić zestawy drogowe, samochody osobowe, ale też jest przystosowany do transportu wagonów kolejowych. Łączna długość linii ładunkowej wynosi 2200 metrów, z czego prawie połowa przypada na pokład kolejowy. Łączna długość sześciu torów kolejowych wynosi 600 metrów.

Na promie znajdują się m.in.: restauracje, kącik dziecięcy, sklep, kafeteria, sale konferencyjne, kasyno, sala dyskotekowa oraz kluby. Jednorazowo może on zabrać 1000 osób (pasażerów i załogi).

Ma długość 170 m i szerokość 28 m.

Łączna długość 6 torów kolejowych wynosi natomiast 600 metrów, co oznacza, że Polonia może jednorazowo przewieźć ekwiwalent typowego polskiego pociągu towarowego. Obsługa wagonów towarowych przez Polonię nie miała jednak do tej pory stałego charakteru.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA