Wtorek, 03 grudnia 2024 r.  .
REKLAMA

Rozwój zielonych paliw

Data publikacji: 20 czerwca 2024 r. 10:55
Ostatnia aktualizacja: 20 czerwca 2024 r. 10:55
Rozwój zielonych paliw
Polska ma ogromny potencjał do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Fot. Elżbieta KUBOWSKA  

Polska ma ogromny potencjał do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, która może stać się kluczowym elementem naszej przyszłej infrastruktury energetycznej. Ma to duże znaczenie dla rozwoju polskich firm, które muszą konkurować na rynkach globalnych. Szczególnie obiecująca jest produkcja zielonych paliw, takich jak wodór, e-metanol czy zrównoważone paliwo lotnicze (eSAF) z wykorzystaniem energii z morskich farm wiatrowych. Dzięki temu możliwa będzie dekarbonizacja trudnych do zelektryfikowania sektorów gospodarki. To kluczowe wnioski z dyskusji ekspertów podczas konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2024 w Świnoujściu, poświęconej rozwojowi zielonych paliw.

Konferencja odbyła się 4 – 6 czerwca. Uczestniczyło w niej grono cenionych autorytetów sektora OZE (odnawialne źródła energii) – polityków, ekspertów, największych inwestorów, przedsiębiorców czy naukowców. Wymieniano doświadczenia i dyskutowano na temat wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gospodarce narodowej oraz korzyści środowiskowych wynikających z transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. Poruszono tematy dotyczące przyszłości offshore wind, rozwoju sieci, local content, infrastruktury portowej, usług w sektorze wiatrowym czy bezpieczeństwa pracy.

Jedna z dyskusji poświęcona była zielonym paliwom. Zdaniem ekspertów, są one niezbędnym krokiem w kierunku rozwoju zielonej gospodarki i pełnego wykorzystania istniejących mocy odnawialnych źródeł energii w Polsce. Przyspieszą transformację energetyczną oraz osiągnięcie gospodarki niskoemisyjnej, m.in. dzięki łatwości dostosowania pojazdów do e-metanolu, który może zastąpić paliwa kopalne. Potencjał praktycznych zastosowań zielonych paliw jest znaczący.

Już dwie polskie gminy – Barwice i Grzmiąca na Pomorzu Zachodnim – wyraziły zainteresowanie rozwojem na swoim terenie instalacji wodoru i e-metanolu, podpisując memorandum z firmą European Energy w celu rozpoczęcia badania możliwości realizacji projektów. Z drugiej strony, rosnący popyt na e-metanol w branży żeglugowej, transportowej, chemicznej i tworzyw sztucznych potwierdzają podpisane umowy z globalnymi liderami, takimi jak Maersk, Grupa LEGO, Novo Nordisk i Circle K. To właśnie oni będą korzystać z e-metanolu wyprodukowanego w budującym się zakładzie w Kassø w Danii, który będzie mieć zdolność produkcyjną ponad 40 000 ton rocznie.

– Każdy pojazd można łatwo dostosować do e-metanolu zastępującego paliwo kopalne, bez zmiany silnika i bez utraty jego pojemności – podkreśla Robert Adamczewski, szef działu rozwoju, ekspert European Energy Polska. – European Energy jest na drodze do ukończenia największego na świecie zakładu produkcji e-metanolu w Kassø w Danii. Kolejne projekty rozwijamy już w krajach europejskich, a także w Ameryce Łacińskiej i Australii.

Eksperci uważają, że zielone paliwa są konieczne do pełnego wykorzystania mocy z wiatru, które zostaną oddane do użytku w ramach polskiego programu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

– Postrzegamy produkcję zielonego wodoru i e-metanolu jako korzystne uzupełnienie dla dużych projektów energii odnawialnej oraz sposób na zagospodarowanie nadwyżek produkcji energii elektrycznej zwłaszcza z morskiej energetyki wiatrowej – podsumowuje Robert Adamczewski. – Jesteśmy otwarci na nowe partnerstwa w Polsce w tym zakresie. Nawiązane partnerstwo z Mitsubishi, Mitsui & Co, Petrobras, TotalEnergies, Vårgrønn wzmocniło możliwości European Energy w zakresie większych ambicji dotyczących projektów wiatrowych i Power-to-X, takich jak produkcja zielonego wodoru i e-metanolu. 

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA