Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

W Świnoujściu powstaje terminal instalacyjny. Końcowy etap prac budowlanych

Data publikacji: 18 lipca 2024 r. 11:57
Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2024 r. 11:57
W Świnoujściu powstaje terminal instalacyjny. Końcowy etap prac budowlanych
Wizualizacja przyszłego terminalu instalacyjnego w Świnoujściu Fot. ZMPSiŚ  

Prace budowlane na terenie świnoujskiej inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, czyli części hydrotechnicznej powstającego terminalu instalacyjnego dla obsługi morskich farm wiatrowych, weszły w końcowy etap realizacji. Według ZMPSiŚ, przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem i zapisami kontraktowymi uzgodnionymi z przyszłym dzierżawcą, czyli spółką Orlen Neptun 2, generalnym wykonawcą robót budowlanych, jak również z umową o dofinansowanie ze środków CEF, podpisaną z Komisją Europejską.

Dzięki realizacji projektu pod nazwą: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” powstanie nowa infrastruktura. To nabrzeże o długości długość 249,2 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do przeładunku elementów wież wiatrowych oraz nabrzeże o długości długość 245,8 m, nośności 50 KN/m2 i również głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych. Ponadto powstanie 10 stanowisk o nośności 500 KN/m2 przeznaczonych do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych, kanał portowy o długości 1070 m wraz z obrotnicą i basenem portowym pogłębionym do 12,5 m, a także nowy tor podejściowy (prowadzący do nabrzeży) o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m.

Wymieniona infrastruktura portowa zapewni bezpieczne wejście i postój statków typu jack-up o długości 182m, szerokości 60 m i maksymalnym zanurzeniu 11 m oraz innych statków pełnomorskich. Umożliwi efektywne operacje przeładunku ładunków ponadgabarytowych (przede wszystkim elementów konstrukcji morskich farm wiatrowych), instalacji oraz przyszłego serwisu morskich farm wiatrowych wytwarzających „zieloną energię”. Tym samym port Świnoujście stanie się częścią łańcucha dostaw związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej.

– Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac budowlanych dwóch nabrzeży oraz prac pogłębiarskich w basenie portowym, inwestycja zakończy się w grudniu 2024 roku uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie – poinformował ZMPSiŚ.

Dwa nabrzeża wraz ze stanowiskami wstępnego montażu mają być gotowe 20 grudnia (czyli dziewięć dni wcześniej niż data kontraktowa ustalona z generalnym wykonawcą, jak również w terminie wskazanym w umowie z dzierżawcą nabrzeży – spółką Orlen Neptun II).

Prace pogłębiarskie (do 12,5 m) na wszystkich akwenach dostępowych zakończą się 1 września br. (10 miesięcy wcześniej niż termin kontraktowy ustalony z generalnym wykonawcą oraz ze znacznym wyprzedzeniem terminu wskazanego w umowie z dzierżawcą nabrzeży).

ZMPSiŚ SA otrzymał 85 proc. dofinansowania kosztów całkowitych projektu. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021 – 2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, a dofinansowanie – 65,9 mln euro.

Przypomnijmy, że ZMPSiŚ odpowiada za część morską (hydrotechniczną) całej inwestycji. Inwestorem części lądowej jest Orlen, który wraz z kanadyjskim partnerem Northland Power realizuje projekt budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power. Ma ją tworzyć 76 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda.

Pod koniec czerwca br. prezes Orlenu Ireneusz Fąfara poinformował, że na początku budowy farmy Baltic Power koncern będzie wykorzystywał port w duńskim Ronne na Bornholmie jako terminal instalacyjny.

Prezes Fąfara dodał, że realizacja projektu Baltic Power przebiega zgodnie z harmonogramem, a dostarczanie pierwszych elementów dla farmy ma ruszyć pod koniec tego roku. Inwestorzy zdecydowali się na wykorzystanie rezerwowej opcji terminala instalacyjnego, czyli Ronne, gdyż – jak uzasadniał Ireneusz Fąfara – wystąpiło ryzyko, że port instalacyjny w Świnoujściu będzie niegotowy w momencie dostawy elementów (chodzi o część hydrotechniczną).

Moc morskiej farmy wiatrowej Baltic Power ma wynosić 1,2 GW i pokryć 3 proc. zapotrzebowania Polski na energię elektryczną. Zakończenie budowy planowane jest na 2026 rok.

Budowa farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim może być – obok budowy elektrowni jądrowych – kluczowym elementem procesu transformacji energetycznej w Polsce. Na Bałtyku są doskonałe warunki, jeśli chodzi o wietrzność, a stosunkowo mała głębokość akwenu obniża koszty budowy fundamentów. W porównaniu do innych odnawialnych źródeł energii, energia pozyskiwana z morskiego wiatru jest bardziej stabilna.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

ZS
2024-07-24 23:38:00
ciekawe.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA