Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Wydrąży tunel kolejowy

Data publikacji: 18 czerwca 2020 r. 11:34
Ostatnia aktualizacja: 18 czerwca 2020 r. 11:58
Wydrąży tunel kolejowy
Przeładunek na polskie barki odbył się za pomocą suwnicy firmy ST3 OFFshore. Fot. www.tunel-laczypolske.pl  

Około 115 metrów długości i ponad 13 metrów średnicy – to wymiary dużej tarczy TBM, która wydrąży średnicowy tunel kolejowy w Łodzi. Ostatnie elementy tej maszyny dotarły na początku czerwca do Szczecina, gdzie zostały przeładowane na polskie barki, a następnie popłynęły Odrą do Malczyc. Stąd ruszyły w dalszą drogę do Łodzi. W poniedziałek, 15 czerwca, były już na placu budowy komory startowej na ul. Odolanowskiej/Stolarskiej.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA, które są inwestorem łódzkiego przedsięwzięcia, zamówiły maszynę TBM w firmie Herrenknecht w Schwanau w Niemczech. Ważąca ponad 1560 ton tarcza o średnicy 13,04 m wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 m. Wykona go największa maszyna TBM, jaka pracowała do tej pory w Polsce.

Dotychczas największą średnicę (12,6 m) miała tarcza, która drążyła tunel drogowy pod Martwą Wisłą
w Gdańsku. Większa będzie natomiast ta, która zostanie zastosowana przy budowie tunelu pod Świną w Świnoujściu – jej tarcza ma średnicę aż 13,46 m.

Tarcza TBM dotarła do Łodzi w częściach. Największym wyzwaniem był przewóz ponadnormatywnych elementów tarczy. To m.in. główny napęd o wadze 180 ton i najcięższy segment osłony – 153 tony. Wśród części ważących od 40 do 120 ton są też części płaszcza obudowy TBM, tarcza koła tnącego, przenośnik belkowy oraz podajnik.

Z uwagi na duży rozmiar tarczy niektóre jej elementy były transportowane z Niemiec do Polski drogą wodną, a ściślej – śródlądowymi drogami wodnymi.

Niemiecki zestaw złożony z pchacza i dwóch barek przypłynął z nimi do Szczecina. Na początku czerwca odbył się przeładunek elementów maszyny na trzy polskie barki należące do szczecińskiej firmy Fabico. Pomagała przy tym suwnica firmy ST3 Offshore. W sobotę 6 czerwca pchacze i barki Fabico wyruszyły z ogromnymi konstrukcjami ze Szczecina w kierunku Malczyc. Po drodze pchacze się zmieniały, łącznie w całej operacji uczestniczyło ich pięć: Fabico-5, Fabico-6, Fabico-7, Fabico-10 i Fabico-11. W ubiegłym tygodniu transport dotarł do Malczyc. Stamtąd części maszyny pojechały ciężarówkami do Łodzi.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód i na osi północ – południe.

Wykonawcą projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego oraz Energopol Szczecin. Początkowo Energopol był liderem tego konsorcjum, ale w związku z jego kłopotami finansowymi całość robót i prac projektowych prowadzi obecnie PBDiM. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r. Jej wartość to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne przekracza 1,4 mld.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA