Misję podzielono na branżowe obszary tematyczne, takie jak: innowacje (start-upy), transport i logistyka, budownictwo, inwestycje i handel artykułami rolno-spożywczymi. ZMPSiŚ był uczestnikiem panelu poświęconego transportowi i logistyce. Podczas licznych spotkań biznesowych z lokalnymi przedsiębiorcami, reprezentantami instytucji finansowych i agencji rządowych oraz Zarządem Portu w Singapurze zaprezentowano ofertę i potencjał portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dyskutowano również o możliwościach przyszłej współpracy.
Punktem kulminacyjnym wizyty było seminarium biznesowe zorganizowane przez Singapurską Federację Biznesu (SBF). Miało ono na celu zachęcenie lokalnych partnerów do udziału w misji biznesowej towarzyszącej wizycie prezydenta Singapuru Tony’ego Tana w Polsce, planowanej na maj tego roku.
Rozmowy z lokalnymi partnerami potwierdziły istnienie dużego potencjału współpracy, zwłaszcza w takich obszarach, jak start-upy, transport lądowy, w tym autobusy elektryczne czy pojazdy szynowe, jak również budownictwo i przemysł rolno-spożywczy. Dużym zainteresowaniem cieszyła się oferta portów w Szczecinie i Świnoujściu, które – jak uczestnicy spotkania zgodnie podkreślili – mają ogromny potencjał rozwojowy i inwestycyjny.
W polskiej delegacji, poza przedstawicielami ZMPSiŚ, uczestniczyli reprezentanci Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także Agencji Rynku Rolnego, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Singapur to miasto-państwo w pobliżu południowego krańca Półwyspu Malajskiego (w południowo-wschodniej części Azji). Port w Singapurze jest absolutnym światowym liderem pod względem przeładunku kontenerów. Do portu łącznie zawija ok. 130 tys. statków rocznie. Flota handlowa Singapuru składa się z 1063 jednostek o łącznej nośności 49,7 mln DWT.
– Singapur – wyspa, miasto, port – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ. – Trzy w jednym. Potężne centrum logistyczne. Światowy lider wymiany towarowej. Port, który doskonale wykorzystał swoje położenie geograficzne na skrzyżowaniu kilku szlaków żeglugowych. Kiedy oglądaliśmy dawne fotografie tego portu, nie mogliśmy uwierzyć, że to jest to samo miejsce. Dzisiejszy sukces to efekt raptem 50 lat ciężkiej pracy, zaczynali bowiem od zera. Przyznam, że patrząc na to wszystko, pomyślałem, iż dzięki wizji rozwoju oraz determinacji w jej realizacji można osiągnąć sukces. Życzę sobie i nam wszystkim, aby naszym portom udało się dojść w przyszłości do równie imponującej pozycji w globalnym łańcuchu wymiany towarowej.
Warto dodać, że inwestorzy azjatyccy coraz bardziej są zainteresowani współpracą z polskimi portami. Na początku marca tego roku w ZMPSiŚ przebywali z roboczą wizytą biznesową przedstawiciele chińskiego przedsiębiorstwa specjalizującego się w dużych przedsięwzięciach infrastrukturalnych.
Elżbieta KUBOWSKA