Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Automatyzacja zwalniania kontenerów w polskich terminalach

Data publikacji: 30 października 2020 r. 10:30
Ostatnia aktualizacja: 29 stycznia 2021 r. 10:31

Już 2 listopada Polski PCS przy współpracy z Ministerstwem Finansów i służbami celnymi rozpoczyna pilotaż procesu automatycznego zwalniania kontenerów po dopuszczeniu ich do obrotu w terminalach Gdyni i Gdańska. Pilotaż potrwa ok. miesiąca. Kolejnym etapem będzie już rzeczywiste wdrażanie systemu Port Community System we wszystkich portach.

Pilotaż ma na celu sprawdzenie w praktyce przygotowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji tego procesu, zebranie doświadczeń oraz uwag i opinii przedsiębiorców przed wdrożeniem produkcyjnym procesu i projektowaniem kolejnych rozwiązań. Potrwa około miesiąca.

Uczestnicy pilotażu:

a. zgłaszający, którego towar w kontenerze znajduje się w terminalach: DCT, GCT i BCT,

b. zgłaszający, który w odpowiednim polu zgłoszenia celnego wskaże, że towar znajduje się w kontenerze.

Działanie po stronie przedsiębiorcy:

– wypełnienie pola wyznaczonego na adres e-mail Polskiego PCS: customs_cargo@polskipcs.pl (jako adres magazynu czasowego składowania),

– użycie kodu X-337 (niezależnie czy deklaracja do czasowego składowania była składana do systemu AIS czy nie) w polu 40 dokumentu SAD ( dokument poprzedni),

– użycie kodu informacji dodatkowej DS001 i wskazanie terminalu, gdzie zlokalizowany jest kontener: poprzez użycie skrótu GCT, DCT lub BCT,

– użycie kodu informacji dodatkowej DS002, jeśli dla danego kontenera/kontenerów jest większa liczba zgłoszeń niż 1 – oznaczając je po DS002 1/2, 2/2 itp.,

– dokonanie zwolnienia kontenera w systemach terminalu na dotychczasowych zasadach.

Korzystanie z komunikatów

Od 19.10.2020 r. KAS i firmy dostarczające oprogramowanie dla zgłoszeń celnych umożliwiły korzystanie z komunikatów DS001 i DS002.

Kontakt

W sprawach technicznych, wsparcia informatycznego, prosimy o kontakt z dostawcami oprogramowania do zgłoszeń celnych. W sprawach organizacyjnych i instruktażowych wsparcie zapewniają przedstawiciele Polskiego PCS: Ewa Bukowska tel. 603815686, e-mail: ewa.bukowska@polskipcs.pl oraz Tomasz Obiedziński tel. 601240575, e-mail: tomasz.obiedzinski@polskipcs.pl.

Polski PCS zachęca wszystkich realizujących obrót kontenerowy/importowy w terminalach kontenerowych do udziału w pilotażu. W czasie testów tryb zwalniania kontenerów obowiązujący dotychczas będzie utrzymany.

Analizy i wnioski

Polski PCS przeanalizuje uwagi zgłaszane przez przedsiębiorców, także w zakresie bieżącego pilotażu, jak i postulatów na inne procesy automatyzacji w obrębie polskich portów morskich. Poinformuje o wynikach pilotażu oraz kiedy automatyczny proces zwalniania kontenerów będzie wdrażany.

Planowane efekty

1. Poprawa efektywności łańcucha dostaw w oparciu o terminal kontenerowy.

2. Poprawa efektywności pracy zdalnej u wszystkich interesariuszy przy zagrożeniu pandemią koronawirusa COVID-19.

3. Przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy systemem KAS a systemem IT terminalu.

4. Przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami.

5. Zapewnienie integralności przesyłanego komunikatu CUSRES z komunikatem DS299 i bezpieczeństwa w zakresie struktury MRN, daty zwolnienia i zgodności z danym kontenerem.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA