Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Bezzałogowce dbają o bezpieczeństwo. Drony nad portami

Data publikacji: 13 listopada 2020 r. 11:47
Ostatnia aktualizacja: 29 stycznia 2021 r. 10:31
Bezzałogowce dbają o bezpieczeństwo. Drony nad portami
Podczas ćwiczeń w porcie wykorzystano wersję mobilną systemu antydronowego HAWK.  

Dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście bezpieczeństwo jest priorytetem, dlatego spółka rozwija i modernizuje istniejące już systemy ochrony portów, wdrażając przy tym innowacyjne technologie. W swoje procedury włącza najnowocześniejsze na rynku rozwiązania technologiczne, m.in. dotyczące bezzałogowych statków powietrznych, czyli dronów.

Historia bezzałogowych statków latających sięga początków lotnictwa. Masowa produkcja pierwowzorów dzisiejszych maszyn ruszyła w roku 1940. Był to niewielki, mający ok. 3 m długości bezpilotowiec Radioplane OQ-2. Do końca wojny wyprodukowano ich prawie 15 tysięcy. To właśnie w fabryce tych maszyn fotograf David Conover, wysłany tam przez oficera, przyszłego prezydenta USA Ronalda Reagana, wypatrzył i sfotografował przy linii montażowej młodziutką Normę Jeane, którą świat poznał później jako Marilyn Monroe.

Przez kolejne kilkadziesiąt lat bezzałogowce przeszły bardzo długą drogę: od prostych, zdalnie sterowanych konstrukcji po autonomiczne maszyny bojowe, zdolne do wykonywania misji prawie bez udziału i nadzoru człowieka. Globalny rozwój technologii i jej powszechna dostępność spowodowały, iż obie strony wszelkich konfliktów zaczęły wykorzystywać statki bezzałogowe do swoich celów. Są też używane do zapewnienia bezpieczeństwa od strony powietrza również w czasie pokoju.

Bezpieczeństwo w portach Szczecin i Świnoujście od zawsze jest priorytetem. Dlatego ZMPSiŚ nieustannie rozwija i modernizuje istniejące już systemy ich ochrony, wdrażając przy tym innowacyjne technologie. Dla dalszego zwiększenia bezpieczeństwa, ochrony środowiska w strefie portowej oraz rozwoju programu „Inteligentna Ochrona”, dotyczącego modernizacji ochrony portów, spółka chce połączyć ze sobą trzy żywioły: wodę, ziemię i powietrze. W jaki sposób? Włączając w swoje procedury działanie najnowocześniejszych na rynku technologii z zakresu bezzałogowych statków powietrznych, jednostek pływających oraz zaawansowanego Portowego Systemu Kontroli Ruchu Bezzałogowych Statków.

– Podjęta współpraca z wiodącymi dostawcami technologii zarówno dronowych, jak i ochrony przed dronami ma na celu wdrożenie w przyszłości w portach komplementarnych rozwiązań związanych z flotą bezzałogowych statków powietrznych oraz statków pływających – mówi Tomasz Laskowski, kierownik działu informatyki w ZMPSiŚ. – W powiązaniu z portowym centrum koordynacji i kontroli ruchu obejmą one systemem monitoringu ruch statków powietrznych, zaawansowany system antydronowy oraz rozbudowany system monitoringu środowiska. Dzięki temu będą w stanie nie tylko zapewnić bezpieczeństwo czy wspomagać pracę portów w stanach zagrożenia, ale też podejmować konkretne działania w kwestiach ratownictwa wodnego, ochrony przeciwpożarowej, współpracy z centrum zarządzania kryzysowego, pomiarów zanieczyszczeń powietrza, w tym możliwych wycieków metanu oraz zanieczyszczeń wody substancjami ropopochodnymi.

Projektowany system jest na tyle mocno rozbudowany, że pozwoli też m.in. na obrazowanie głębokości i zanieczyszczeń dna, tworzenie podwodnych map sytuacyjnych czy wykrywanie nieszczelności lub ubytków nabrzeży. Ponadto zabezpieczy port przed atakami terrorystycznymi i nieświadomymi zagrożeń użytkownikami dronów, którzy mogliby wlatywać w zamknięte strefy portu.

W październiku br. na terenie obiektu „Drobnica Port Szczecin” odbyły się ćwiczenia cywilne i  wojskowe. Ich celem było sprawdzenie reagowania i współdziałania personelu oraz służb odpowiedzialnych za likwidację zagrożenia w trakcie przemieszczenia i załadunku wojsk NATO, przy wystąpieniu awarii przemysłowej zakładu dużego ryzyka w bezpośrednim sąsiedztwie rozmieszczenia sprzętu wojskowego. Podczas ćwiczeń firma HERTZ Systems była odpowiedzialna za sprawdzenie możliwości wykorzystania systemu antydronowego do zabezpieczenia działań wojsk w porcie oraz warunków koniecznych do osłony informacyjnej.

O skuteczności systemu antydronowego HAWK mogli się przekonać m.in.: pracownicy ZMPSiŚ, ochrony, załoga okrętu 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, Brygada WOT, przedstawiciele Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Żandarmerii Wojskowej, policji, Państwowej Straży Pożarnej, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, ABW, Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Szczecinie, Wydziału Zarządzania Kryzysowego Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności Gminy Miasta Szczecin, DB Port Szczecin i Grupy Azoty Polyolefins SA.

– Podczas ćwiczeń wykorzystano najnowsze rozwiązania firmy HERTZ Systems służące do ochrony przed dronami, czyli wersję mobilną z centrum monitorowania – informuje T. Laskowski. – System musiał zlokalizować i rozpoznać drony „własne” portowe i odróżnić je od „obcych”, które wtargnęły na teren portu, a w kolejnym kroku drony intruzów przejąć i zneutralizować. System HAWK nie tylko ustala obecną pozycję drona z dokładnością GPS, ale także pozycję startową oraz wskazuje aktualne miejsce przebywania jego operatora. Po przejęciu kontroli nad „wrogim” dronem jego operator przestaje otrzymywać informacje wideo i telemetryczne. System HAWK w wersji mobilnej umożliwia rozpoznanie i neutralizację drona lub roju dronów w odległości do 7 km.

HERTZ Systems Ltd. to polski producent z 30-letnim doświadczeniem. Działa w obszarach bezpieczeństwa, wojskowych systemów teleinformatycznych, nawigacji satelitarnej GNSS i technologii kosmicznych. Współpracuje z Europejską Agencją Obrony, agencjami NATO oraz innymi międzynarodowymi konsorcjami. Opracowany przez spółkę system HAWK stanowi odpowiedź na coraz częstsze incydenty z użyciem najnowszych technologii, w tym wykorzystywanie dronów w działaniach przestępczych. Zaprojektowano go do wykrycia drona, śledzenia i sprowadzenia na ziemię. ©(p)

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA