Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Gazowiec za gazowcem

Data publikacji: 29 lipca 2022 r. 12:17
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2022 r. 12:22
Gazowiec za gazowcem
Z 30. dostawą w tym roku przypłynął 22 lipca do terminalu LNG w Świnoujściu metanowiec „Golar Seal”. Ostatnio (26-27 bm.) gościł tu „Stena Clear Sky”. Fot. Gaz-System  

Lipiec jest trzecim pod rząd miesiącem, w którym było sześć dostaw skroplonego gazu do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. To rekordowe statystyki. Intensyfikacja importu LNG wynika z trwającego na europejskim rynku gazu kryzysu.

REKLAMA

Terminal LNG w Świnoujściu przyjął już 179 dostaw skroplonego gazu ziemnego, a tylko w tym roku – 31. Ostatni z gazowców, „Stena Clear Sky”, gościł tu 26-27 lipca. W tym miesiącu (30 lipca) spodziewany jest jeszcze „Celsius Canberra”. Będzie to szósta lipcowa dostawa. Taka sama – rekordowa dla świnoujskiego terminalu – liczba zawinięć metanowców była w maju i czerwcu tego roku.

– Intensyfikacja importu LNG jest odpowiedzią Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa na utrzymujący się kryzys na europejskim rynku gazu, związany przede wszystkim z ograniczeniem dostaw paliwa z Rosji – tłumaczyła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes PGNiG SA. – To między innymi dzięki zwiększeniu liczby odbieranych ładunków LNG spółka mogła zatłaczać krajowe magazyny gazu jeszcze w trakcie trwania sezonu grzewczego, a także pomimo zaprzestania przez Gazprom realizacji kontraktu jamalskiego i wstrzymania dostaw dla PGNiG od 27 kwietnia 2022 roku.

Zwiększenie dostaw LNG jest możliwe między innymi dzięki rozbudowie terminalu w Świnoujściu, w którym zarezerwowana przez PGNiG moc regazyfikacji wrosła od tego roku do 6,2 mld m sześc. gazu rocznie – jest to o ponad jeden mld m sześc. więcej niż dotychczas.

Przypomnijmy, że świnoujski terminal działa od ponad sześciu lat. To pierwsza tego typu inwestycja w Europie Środkowo-Wschodniej wpisująca się w trend dynamicznego wzrostu sektora skroplonego gazu ziemnego. Rosnące zainteresowanie tym surowcem sprawiło, że ruszyła rozbudowa terminalu. Stanowi ona element większego planu inwestycyjnego spółki Gaz-System, tzw. Bramy Północnej, w ramach której polski system gazowy ma zostać przygotowany do odwrócenia kierunku zasilania z relacji wschód-zachód, na kierunek północny. W skład Bramy wchodzą również: Baltic Pipe oraz Korytarz Północ-Południe, a także szereg inwestycji towarzyszących. Obecnie, w związku z sytuacją geopolityczną, projekty te nabrały jeszcze większego znaczenia.

(ek)

REKLAMA

Komentarze

x
2022-07-30 12:12:14
A co z Kłajpedą - FSRU Indepedence? Masowe dostawy LNG odbiera od X 2014 roku, 14 miesięcy wcześniej od Terminalu Świnoujście. Ostatni akapit na zamówienie, czy niedouczenie?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA