Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Gazowiec za gazowcem

Data publikacji: 29 lipca 2022 r. 12:17
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2022 r. 12:22
Gazowiec za gazowcem
Z 30. dostawą w tym roku przypłynął 22 lipca do terminalu LNG w Świnoujściu metanowiec „Golar Seal”. Ostatnio (26-27 bm.) gościł tu „Stena Clear Sky”. Fot. Gaz-System  

Lipiec jest trzecim pod rząd miesiącem, w którym było sześć dostaw skroplonego gazu do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. To rekordowe statystyki. Intensyfikacja importu LNG wynika z trwającego na europejskim rynku gazu kryzysu.

Terminal LNG w Świnoujściu przyjął już 179 dostaw skroplonego gazu ziemnego, a tylko w tym roku – 31. Ostatni z gazowców, „Stena Clear Sky”, gościł tu 26-27 lipca. W tym miesiącu (30 lipca) spodziewany jest jeszcze „Celsius Canberra”. Będzie to szósta lipcowa dostawa. Taka sama – rekordowa dla świnoujskiego terminalu – liczba zawinięć metanowców była w maju i czerwcu tego roku.

– Intensyfikacja importu LNG jest odpowiedzią Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa na utrzymujący się kryzys na europejskim rynku gazu, związany przede wszystkim z ograniczeniem dostaw paliwa z Rosji – tłumaczyła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes PGNiG SA. – To między innymi dzięki zwiększeniu liczby odbieranych ładunków LNG spółka mogła zatłaczać krajowe magazyny gazu jeszcze w trakcie trwania sezonu grzewczego, a także pomimo zaprzestania przez Gazprom realizacji kontraktu jamalskiego i wstrzymania dostaw dla PGNiG od 27 kwietnia 2022 roku.

Zwiększenie dostaw LNG jest możliwe między innymi dzięki rozbudowie terminalu w Świnoujściu, w którym zarezerwowana przez PGNiG moc regazyfikacji wrosła od tego roku do 6,2 mld m sześc. gazu rocznie – jest to o ponad jeden mld m sześc. więcej niż dotychczas.

Przypomnijmy, że świnoujski terminal działa od ponad sześciu lat. To pierwsza tego typu inwestycja w Europie Środkowo-Wschodniej wpisująca się w trend dynamicznego wzrostu sektora skroplonego gazu ziemnego. Rosnące zainteresowanie tym surowcem sprawiło, że ruszyła rozbudowa terminalu. Stanowi ona element większego planu inwestycyjnego spółki Gaz-System, tzw. Bramy Północnej, w ramach której polski system gazowy ma zostać przygotowany do odwrócenia kierunku zasilania z relacji wschód-zachód, na kierunek północny. W skład Bramy wchodzą również: Baltic Pipe oraz Korytarz Północ-Południe, a także szereg inwestycji towarzyszących. Obecnie, w związku z sytuacją geopolityczną, projekty te nabrały jeszcze większego znaczenia.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

x
2022-07-30 12:12:14
A co z Kłajpedą - FSRU Indepedence? Masowe dostawy LNG odbiera od X 2014 roku, 14 miesięcy wcześniej od Terminalu Świnoujście. Ostatni akapit na zamówienie, czy niedouczenie?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA