Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Jubileusz inny niż wszystkie

Data publikacji: 11 grudnia 2020 r. 09:52
Ostatnia aktualizacja: 29 stycznia 2021 r. 10:31
Jubileusz inny niż wszystkie
„Wielki koncert nocy letniej” zgromadził publiczność przed telewizorami i na wodzie. Fot. ZMPSiŚ  

Pomału dobiega końca rok 70-lecia polskiego zarządu w portach Szczecin i Świnoujście. Obchody tego jubileuszu były odmienne od organizowanych podczas wcześniejszych rocznic. Na tę wyjątkowość wpłynęła – tak jak na wszystko inne w 2020 roku – pandemia koronawirusa. Mimo to było ciekawie, a w pamięci szczecinian i turystów z pewnością się zapisze lipcowy „Wielki koncert nocy letniej”. To był także rok naznaczony inwestycjami, które weszły w fazę realizacyjną.

Przypomnijmy, że przedsiębiorstwo państwowe, którego prawnym spadkobiercą jest obecny Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, powstało na mocy decyzji Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów 1 stycznia 1950 roku. W związku z 70-leciem planowano wiele uroczystości, ale pandemia sprawiła, że obchody miały bardziej symboliczny wymiar. Portowy jubileusz zainaugurowały w styczniu dwa koncerty (w Szczecinie i Świnoujściu) szczecińskiej orkiestry kameralnej Baltic Neopolis Orchestra, która wykonała największe dzieła z repertuaru klasyków wiedeńskich. Z kolei 18 lipca na scenie zbudowanej na nabrzeżu Niemieckim przy elewatorze Ewa odbył się „Wielki koncert nocy letniej”. Wystąpiły m.in. takie gwiazdy, jak: Beata Kozidrak, Ania Dąbrowska, Natalia Szroeder, Andrzej Piaseczny czy Andrzej Krzywy. Koncert prowadzony przez Tomasza Kammela transmitowała telewizyjna Dwójka, a część szczecinian i turystów oglądała go z… wody – z pokładów setek jachtów i innych jednostek.

Również z okazji jubileuszu, z inicjatywy ZMPSiŚ, ukazała się publikacja pt. „Wczoraj i dziś portów w Szczecinie i Świnoujściu. 70 lat polskiego zarządu w portach Szczecin i  Świnoujście”. Jej autorem jest znany przewodnik szczeciński Ryszard Kotla.

Tradycją stały się portowe akcje zbiórki krwi. Tegorocznej przyświecało hasło „70 litrów krwi na 70-lecie”. Cel został osiągnięty, bo zebrano ponad 13 litrów i obecnie portowcy mają na swoim koncie 75,5 litra tego cennego daru.

ZMPSiŚ, jako spółka społecznie odpowiedzialna, zaangażował się w pomoc służbom medycznym w walce z koronawirusem. Przekazał wsparcie finansowe w wysokości ponad miliona złotych, dzięki czemu dla szpitali w Szczecinie i Koszalinie zakupiono sprzęt medyczny oraz ambulans.

Zarząd Portu Szczecin i Świnoujście logo

– To był wymagający rok, który upłynął w cieniu pandemii koronawirusa, jednak pomimo tych trudnych okoliczności zespół portów Szczecin – Świnoujście pozostał w pełni operacyjny we wszystkich obszarach – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Wielkość tegorocznych przeładunków w zespole portów niewiele odbiega od osiągniętej w roku 2019, kiedy to obsłużono ponad 32 mln ton towarów. Kluczem do sukcesu jest uniwersalność portów i różnorodność ładunków, jakie do nich trafiają.

W 2020 roku ZMPSiŚ kontynuował swoją ofensywę inwestycyjną. Przedsięwzięcia mające służyć dalszemu rozwojowi portów, korzystające z unijnego dofinansowania, prowadzone są także przez Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK oraz GDDKiA, a ich wartość liczona jest w miliardach złotych. W związku z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m prowadzoną przez Urząd Morski w Szczecinie ruszyły dwie wielkie inwestycje ZMPSiŚ: poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz w rejonie Basenu Kaszubskiego. W Świnoujściu trwają intensywne prace związane z przebudową terminalu promowego, który jest dostosowywany do obsługi transportu intermodalnego. Obok terminalu powstaje nowy parking dla ciężarówek. Warto też wymienić rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w obydwu portach oraz cały szereg mniejszych inwestycji. W Szczecinie i Świnoujściu trwają również największe w historii prace budowlane modernizujące dostęp kolejowy do portów. To inwestycja PKP PLK. Dzięki niej do portów dojadą dłuższe i cięższe składy. Trwa także rozbudowa świnoujskiego terminalu LNG prowadzona przez Polskie LNG – powstanie tam m.in. nowe nabrzeże. Ponadto w tym roku ruszył proces wyłaniania operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. ZMPSiŚ szuka firmy, która zaprojektuje, sfinansuje i zrealizuje przedsięwzięcie oraz będzie operatorem terminalu. Spółka ogłosiła też przetarg na zakup nowego statku pożarniczego.

– Jeśli uda się zrealizować te wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku zespół portów Szczecin – Świnoujście będzie dysponować potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków niż obecnie – zaznacza M. Wożniak-Lewandowska.

Warto wspomnieć o historycznych wydarzeniach roku 2020, jak setna dostawa skroplonego gazu do terminalu LNG czy pierwsze w porcie Szczecin bunkrowanie statku paliwem LNG.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA