Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Wyjątkowa dostawa LNG

Data publikacji: 31 marca 2023 r. 13:15
Ostatnia aktualizacja: 01 kwietnia 2023 r. 13:31
Wyjątkowa dostawa LNG
Fot. Krzysztof KOST  

To pierwszy z ośmiu statków do transportu skroplonego gazu ziemnego, czarterowanych na wyłączne potrzeby PKN Orlen. Metanowiec „Lech Kaczyński” 10 marca br. przypłynął do Polski. Przywiózł ze Stanów Zjednoczonych ok. 70 tys. ton LNG. Paliwo trafiło do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Był to pierwszy rejs tego statku. Ma on 95 428 t nośności, 299 m długości, 46,4 m szerokości oraz 12,5 m zanurzenia. Posiada cztery pryzmatyczne, membranowe zbiorniki ładunkowe. Osiąga prędkość eksploatacyjną 19,5 węzła, a maksymalną – 21,5 węzła. Statek „Lech Kaczyński” został zwodowany 3 czerwca ub. roku. Z południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan wypłynął w drugiej połowie grudnia.

Do końca 2025 roku będzie osiem takich statków. W tym roku do użytku wejdzie jeszcze gazowiec „Grażyna Gęsicka”. Wszystkie posłużą do obsługi zarówno kontraktów długoterminowych Grupy Orlen na dostawy LNG z USA, jak i ładunków zakupionych na rynku spotowym. Grupa będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarteru podpisanych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Zgodnie z umowami, armatorzy będą odpowiedzialni za obsadę załogi i stan techniczny jednostek. Okres czarteru wynosi 10 lat z możliwością przedłużenia.

Każda z jednostek może przetransportować ok. 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. Wielkość zamówionych statków zapewnia ich uniwersalność, w tym możliwość odbioru oraz dostaw gazu również w tych terminalach, do których nie wpłyną największe gazowce.

Do terminalu w Świnoujściu do tej pory dotarło 221 ładunków LNG, łącznie ponad 17,5 mln t. Najwięcej dostaw było z Kataru (116) oraz USA (85), ponadto z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3) oraz Egiptu (1). Obecnie dostawy LNG pokrywają jedną trzecią rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce.

Dodajmy, że import skroplonego gazu odpowiada za ponad 60 proc. przeładunków paliw w zespole portów Szczecin-Świnoujście. ©℗

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

klemens
2023-04-01 12:36:54
nie widzę polskiej bandery na rufie . wielki kaczor pod obcą banderą ?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA