Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Inwestycja w liczbach

Data publikacji: 20 września 2016 r. 11:36
Ostatnia aktualizacja: 17 lutego 2019 r. 08:45
Inwestycja w liczbach
 

Energopol - Szczecin S.A. jest generalnym wykonawcą zadania pn. „Budowa obwodnicy miasta Wałcz w ciągu drogi krajowej nr 10” o wartości ponad 430 milionów złotych. Inwestycja polega na budowie dwujezdniowej obwodnicy Wałcza o długości 17,8 km, w ciągu drogi ekspresowej S10, która ominie miasto od północy.

Celem inwestycji jest poprawa warunków komunikacyjnych w regionie, przy uwzględnieniu wymogów środowiskowych.

Obwodnica (od strony Szczecina) rozpocznie się około 1500 m przed granicą administracyjną Wałcza i skończy się za miejscowością Witankowo. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe:

- „Wałcz Zachód” łączący obwodnicę z obecną drogą krajową nr 10,

- „Wałcz Północ” na połączeniu z drogą wojewódzką nr 163 do Kołobrzegu,

- „Wałcz Wschód” łączący obwodnicę z drogą krajową nr 22,

- „Witankowo”  na włączeniu w obecną drogę krajową nr 10 w kierunku Piły.

Przy realizacji zadania zbudowane będą: dwie estakady o długości 275 m oraz 760, 19 obiektów inżynieryjnych, 16 żelbetowych przepustów ekologicznych o przekroju skrzynkowym, 41 przepustów rurowych z blachy falistej oraz 21 zbiorników retencyjnych.

Przy realizacji inwestycji zostanie wykonane ponad 1 milion m3 nasypów, wbudowane zostanie 270 tysięcy ton mieszanki mineralno-asfaltowej, wykorzystane 200 tysięcy ton kruszywa na podbudowy, użyte 70 tysięcy m3 mieszanki betonowej oraz wbite zostanie 30 km pali.

Realizacja zostanie ukończona w czerwcu 2018 r.

 

PODSTAWOWE PARAMETRY TECHNICZNE

– klasa techniczna drogi S (ekspresowa)

– prędkość miarodajna 110 km/h

 

PARAMETRY PRZEKROJU POPRZECZNEGO

– ilość pasów ruchu 2x2 pasy ruchu

– szerokość jezdni 2x7 m

– szerokość pasa awaryjnego 2,5 m

– szerokość pasa dzielącego 4,5 m (w tym dwie opaski po 0,5 m)

– szerokość poboczy gruntowych 2 x 1,25 m

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Zdzisław Orłowski
2019-02-17 01:50:54
Ostatnie cztery lata przed emeryturą przepracowałem jako drogowiec, a mój brygadzista wyspecjalizował mnie w wykończeniówce, przy pracy na poboczach drogi, osobiście i samodzielnie wykonywałem więc spore odcinki skarp. Widziałem tę wałecką obwodnicę w trakcie budowy, jeździłem w jej otoczenie rowerem, przy przyglądać się postępom pracy i oceniać jej wyniki, a z racji doświadczeń zawodowych interesowałem się szczególnie trwałością nawierzchni skarp i widziałem jak sporych rozmiarów szkód dokonuje w nich każda kolejna ulewa. Na sporym odcinku biegnie ta obwodnica po sporym, blisko trzymetrowym nasypie z luźnego piasku, który każda ulewa skutecznie może rozmywać - i już, w roku 2.018 - działo się to. Uważam więc, że każdą taką budowę drogową winna wspierać profesjonalna uprawa mat trawnikowych, które natychmiast po uformowaniu nasypów winne być układane na zboczach tych nasypów - dla ich ustabilizowania i uodpornienia na rozmywanie.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA