Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Fakty na temat Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów

Data publikacji: 16 września 2020 r. 10:21
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2020 r. 08:03
Fakty na temat Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów
 

Większości polskich lotnisk grozi upadłość. Tylko trzy największe - Okęcie, gdańskie i krakowskie - są rentowne. Wśród zagrożonych bankructwem znajduje się Port Lotniczy Szczecin - Goleniów.

Problemy lotniska w Goleniowie nasiliły się wraz z nastaniem pandemii, ale tak naprawdę tliły się od dawna. Warto w tym miejscu przyjrzeć się strukturze spółki. 41,68 proc.  udziałów znajduje się w rękach rządu za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze; 35,04 proc. należy do Miasta Szczecin; 20,62 proc. - do Województwa Zachodniopomorskiego, a 2,66 proc. do Gminy Goleniów. W takich też proporcjach powinna rozkładać się odpowiedzialność za utrzymanie, istnienie i rozwój lotniska.

W ostatnich dniach jednym z żywo komentowanych tematów stała się decyzja władz województwa wstrzymująca pomoc finansową dla lotniska. Jakie było podłoże tej decyzji?

Przypomnijmy: 28 sierpnia br. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego odrzucił projekty uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Aneksu nr 3 do Porozumienia Wspólników Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Spółka z o.o oraz w sprawie objęcia nowych udziałów w podwyższonym kapitale Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Sp. z o. o. Decyzja Samorządu Województwa oznacza wstrzymanie rozpoczęcia dokapitalizowania przedsiębiorstwa kwotą 40 mln zł do 2028 r. Pierwsze 5 mln zł miało trafić do Portu Lotniczego jeszcze w tym roku.

Decyzja władz wojewódzkich została wymuszona działaniem głównego udziałowca, który nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań finansowych. – W latach 2016–2020 samorząd województwa wsparł lotnisko kwotą 17,7 mln zł – mówi marszałek Geblewicz. – W tym samym czasie rząd PiS przeznaczył na to lotnisko zero złotych.

Rada Nadzorcza Portu Lotniczego wskazuje, że lotnisko znajduje się na krawędzi upadłości. Nie może być tak, że na jego utrzymanie przy życiu składać się będą tylko samorządy. Samorząd Województwa nie odżegnuje się od ponoszenia proporcjonalnie kosztów utrzymana lotniska. Będzie to czynił nadal... ale tylko w sytuacji , kiedy strona rządowa zacznie wypełniać swoje obowiązki.

- W mojej ocenie sytuacja Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów jest dramatyczna, a potwierdziły to tylko informacje uzyskane po posiedzeniu Rady Nadzorczej. Musimy odpowiedzialnie gospodarować pieniędzmi z budżetu województwa, każdy wydatek musi być celowy i skuteczny. Nie stać nas na wyrzucanie pieniędzy w błoto, dlatego wstrzymujemy finansowanie Portu Lotniczego do czasu, aż rząd się uaktywni i na konto lotniska wpłynie obiecana pomoc – mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Rządowe wsparcie miało uruchomić Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska, ale przepisy nie zostały wydane. Dokument jest obecnie sprawdzany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie czeka go notyfikacja przez Komisję Europejską. Co ważne, w myśl zapisów, pomoc nie obejmie wszystkich poniesionych przez lotnisko kosztów w okresie pandemii.

W latach 2013 - 2019 Województwo Zachodniopomorskie (20,62% udziałów w PL Szczecin-Goleniów) i Gmina Miasto Szczecin udzielili Spółce wsparcia w wysokości 57,4 mln zł (Województwo – 31.9 mln zł, Szczecin – 25,5 mln zł.). W ramach kolejnego dokapitalizowania, do 2028 r. Województwo rozważa wsparcie w wysokości 40 mln zł. Pomimo obietnic ze strony premiera, strona rządowa do tej pory nie wywiązała się ze wsparcia inwestycyjnego.

Samorząd województwa w sporze wsparli posłowie opozycyjnych partii z naszego regionu. Podczas konferencji prasowej w dniu 8 września Małgorzat Prokop -Paczkowska zwróciła uwagę na fakt, że lotnisko funkcjonuje jeszcze tylko dzięki temu, że otrzymało pożyczkę poręczoną przez zarząd województwa. Z wielomilionowych pieniędzy obiecanych przez rząd nie dostało nic. W podobnym duchu wypowiadał się poseł Arkadiusz Marchewka z Platformy Obywatelskiej, a Jarosław Rzepa (PSL) przypominając strukturę własnościową lotniska Goleniów podkreślił, że to główny udziałowiec powinien ponosić największy ciężar utrzymania lotniska.

(R)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Musso87
2020-09-26 01:15:49
Lotnisko Goleniów zostawić dla wojska i Amerykanów, w Szczecinie wybudować nowe. Wszystkie rentowne lotniska są blisko centrum miast z wyborem lotów krajowych i zagranicznych.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA