Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Apel do hoteli i restauracji: Nie wynajmujcie sal na nieuczciwe pokazy [FILM]

Data publikacji: 01 lutego 2019 r. 19:31
Ostatnia aktualizacja: 14 maja 2019 r. 11:51
Apel do hoteli i restauracji: Nie wynajmujcie sal na nieuczciwe pokazy
 

Mimo działań edukacyjnych i prawnych nieuczciwe firmy wciąż organizują pokazy, podczas których konsumenci są namawiani do zakupu drogich garnków, kołder czy urządzeń medycznych. Ofiarą takich trików manipulacyjnych najczęściej padają osoby starsze. Takie spotkania odbywają się najczęściej w hotelach, restauracjach, a nawet w szkołach i szpitalach. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Federacją Konsumentów chcą uświadomić właścicieli obiektów, że udostępniając przestrzeń na takie wydarzenia, biorą udział w oszustwie.

– W Polsce obserwujemy wysyp pokazów i spotkań, podczas których uczestnicy są poddawani manipulacjom. Najczęściej są na nie zapraszane osoby starsze, np. pod pretekstem bezpłatnych badań. W efekcie wychodzą z niebotycznie drogimi zestawami garnków, kołder leczniczych czy pseudopakietami medycznymi. Nierzetelne firmy, które organizują takie spotkania, często ukrywają ich rzeczywisty cel komercyjny, wprowadzają uczestników w błąd co do właściwości produktów, które są na nich prezentowane, a czasem wręcz straszą konsekwencjami zdrowotnymi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad Szałkiewicz, przewodniczący zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

W ubiegłym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził ponad 40 postępowań wobec nieuczciwych przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na takich pokazach. UOKiK zebrał już dane o ok. 500 takich incydentach w samym tylko woj. łódzkim i ponad 300 w dolnośląskim. Ale to tylko niewielki procent tych, które odbywają się w całej Polsce.

– Skala problemów związanych z nieuczciwą sprzedażą bezpośrednią jest naprawdę duża. Do oddziału Federacji Konsumentów codziennie przychodzą osoby, które skarżą się, że zostały naciągnięte na zakup poduszek, pościeli, garnków czy cudownych urządzeń, które mają uzdrawiać ze wszystkiego. Podczas takich spotkań stosuje się nierzetelne praktyki, triki psychologiczne i manipulacje, za pomocą których konsumenci są namawiani do zawarcia umowy, której tak naprawdę zawrzeć nie chcieli. Dochodzi tam do przekłamań i – nie ukrywajmy – również do oszustw – podkreśla Michał Herde, prezes warszawskiego oddziału Federacji Konsumentów.

Takie pokazy najczęściej odbywają się w wynajętych salach, np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych, lecz także w sanatoriach, a nawet szkołach czy szpitalach. Dlatego Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów chcą uczulić na ten problem podmioty wynajmujące pomieszczenia na pokazy komercyjne. Temu służyć ma nowa kampania „Poznaj swojego kontrahenta” organizowana pod patronatem UOKIK.

– Pokazy komercyjne najczęściej odbywają się w hotelach albo restauracjach, dlatego właśnie do nich kierujemy nasze działania. Bardzo często ich właściciele nie są świadomi, że wynajmując przestrzeń takim nierzetelnym firmom, biorą udział w wykroczeniu, a nawet w przestępstwie. Chcemy zwrócić uwagę, że wynajmowanie im przestrzeni może być postrzegane jako udział w nieetycznym procederze czy oszustwie – podkreśla Konrad Szałkiewicz.

– Do tej pory staraliśmy się pomagać konsumentom interwencyjnie, występując do przedsiębiorców czy pomagając w pisaniu pozwów. Tego rodzaju działania nie są zbyt efektywne. Położenie nacisku na działania edukacyjne mogłoby przynieść bardziej znaczący efekt, stąd pomysł kampanii „Poznaj swojego kontrahenta”. Będziemy apelować do społecznej odpowiedzialności biznesu, żeby przedsiębiorcy, którzy wynajmują przestrzeń na pokazy komercyjne, zastanowili się nad etycznością swoich działań – dodaje Michał Herde.

W ramach kampanii organizatorzy wyślą do blisko 40 tys. hoteli i restauracji ulotki informujące o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej też rady i informacje o tym, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi.

– Najlepsza rada to sprawdzić firmę, która stara się o wynajem – jej historię i opinie w internecie. Warto też sprawdzić, kto będzie zaproszony na to spotkanie, do kogo jest adresowane. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej jest skontaktować się z PSSB. Można sprawdzić, czy wśród firm członkowskich znajduje się taki podmiot. Jeżeli nie, to może być sygnał ostrzegawczy. Można też skontaktować się z lokalnym oddziałem Federacji Konsumentów albo z lokalnym rzecznikiem konsumenta – podkreśla Konrad Szałkiewicz.

Kampania będzie prowadzona również w mediach społecznościowych. Pierwsza jej odsłona ma na celu edukację środowiska hotelarskiego i restauracyjnego. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji, która będzie skierowana m.in. do sanatoriów i domów opieki społecznej. Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” jest trzecim tego typu przedsięwzięciem wymierzonym w nieuczciwych sprzedawców realizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, którego celem jest wyznaczanie standardów etycznych w biznesie i monitorowanie ich przestrzegania przez firmy członkowskie.

Źródło: Newseria.pl

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

teść pasierba
2019-02-02 19:04:36
".."udział w nieetycznym procederze czy oszustwie" ? "...Oszustwo jest karalne po sądowym udowodnieniu iż jest oszustwem (kodeks karny i paragrafy). Nieetyczne to jest słowo wytrych, które jest interpretowane dowolnie (ostatnie "njusy" z Kaczyńskim) lecz nie jest karalne - najwyżej postrzegane jako "stanowisko kolektywu".
to w końcu jak jest?
2019-02-02 16:35:15
"udział w nieetycznym procederze czy oszustwie" ?
teść pasierba
2019-02-02 10:14:53
- trele morele z tym "Nie wynajmujcie sal na nieuczciwe pokazy"..... Właściciel jest "usługodawcą" i musi(!) wynająć skoro ma w swej ofercie taką opcję i bierze od klientów wymaganą opłatę - to jest jego obowiązek po zarejestrowaniu dzałalności. Właściciel nie może być w tym wypadku sędzią i rozstrzygać która firma jest rzetelna lub nie.... Wyobraź sobie to w praktyce; - właściciel pisze na wizytówce (jak Chrzanowski) "jak tyle to będziecie rzetelini i sala jest dla was".....Z tym przestrzeganiem "nierzetelnych" był cyrk gdy drukarnia nie chciała czegoś tem drukować lub gdy cukiernia nie chcała upiec tortu....W tych "przedstawieniach" biorą udział ludzie świadomi lub z pełnomocnikami jeśli są upośledzone lub małoletnie....Uświadamianie jest jedyną (wg. mnie) drogą do ograniczenia owego procederu jeśli nazywamy to procederem "oszustw,lub niekorzystnego rozporządzania mieniem." ....Jak to się ma do zasady obowiązującej w demokracji liberalnej? Może dziadek lub babcia (pełnoletnia i świadoma) kupić "zestaw garnków ekologicznych" czy już od 70-ki nie?
Karać organizatorów
2019-02-01 19:55:57
" Bardzo często ich właściciele nie są świadomi, że wynajmując przestrzeń takim nierzetelnym firmom, biorą udział w wykroczeniu, a nawet w przestępstwie. Chcemy zwrócić uwagę, że wynajmowanie im przestrzeni może być postrzegane jako udział w nieetycznym procederze czy oszustwie " Dlatego powinno się prowadzić szeroką kampanię społeczną,medialną nakłaniając osoby pokrzywdzone,oszukane do pociągania jako współodpowiedzialnych za te przestępstwa właścicieli tych obiektów.W drodze postępowania karnego oraz cywilnego.To oni w takim samym stopniu przyczyniają się do tych oszustw,lub niekorzystnego rozporządzania mieniem.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA