Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Będzie szybciej, bezpieczniej i oszczędniej

Data publikacji: 01 listopada 2020 r. 21:17
Ostatnia aktualizacja: 01 listopada 2020 r. 21:17
Będzie szybciej, bezpieczniej i oszczędniej
 

W poniedziałek (2 listopada) rusza pilotaż systemu informatycznego, który usprawni transport towarów w zespole portów Szczecin i Świnoujście. Podobne działają już na całym świecie. Mają je Rotterdam, Hamburg czy Bremerhaven. W Polsce takiego systemu nie było. Teraz ma się to zmienić. Polski PCS, czyli specjalna spółka, powołana w 2017 roku pod patronatem byłego już Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, rozpoczyna jego wdrażanie.

Port Community System (PCS) zmniejszy opóźnienia w ruchu ładunków, ułatwi przepływ danych elektronicznych. Rozbudowane moduły mają usprawnić pracę przy kontroli weterynaryjnej nad ładunkami czy odbiór odpadów ze statków.

– Wykorzystuje się go pomiędzy klientami, dostawcami, urzędami – wyjaśnia Andrzej Zelek, prezes spółki Polski PCS. – PCS nie ma zastępować systemów Krajowej Administracji Skarbowej. Jest po to, żeby wyeliminować papierową formę dokumentów. Podczas ich wypełniania, przepisywania numerów, różnych rubryk, wypełniania tabel może wystąpić wiele błędów. System PCS jest zbudowany po to, żeby odciążyć pracę człowieka, aby systemy rozmawiały ze sobą.

Z nowego systemu elektronicznego będą korzystać urzędy morskie, administracja celno-skarbowa i portowa, inspekcja weterynaryjna, terminale morskie, porty, firmy logistyczne, agencje celne, armatorzy i firmy spedycyjne. Do tej pory każdy z podmiotów miał swój system, a pomiędzy nimi krążyły dokumenty.

– Jest to produkt, który powstał w Polsce, skonstruowany przez polskich informatyków, a udziałowcami Polskiego PCS są polskie firmy – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Spółkę utworzyły porty w Szczecinie i Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni. Nie wyważa się otwartych drzwi, podobne systemy od wielu lat działają w portach europejskich i azjatyckich. My dołączamy do nich z własnym PCS.

Zdaniem A. Zelka, poprawi się również bezpieczeństwo informacji w polskich portach. Dzięki ujednoliceniu systemu i wprowadzeniu PCS wszystkie ogniwa łańcucha przesyłu danych będą zabezpieczone.

Jak każde rozwiązanie biznesowe, tak i PCS ma na celu zysk. Największy pod względem kwot przeładunkowych port w Europie – Rotterdam – który wdrożył ten system, wyliczył, że firmy prowadzące na terenie portu swoje biznesy zaoszczędziły 140 mln euro. Komercyjne wykorzystanie PCS ma ruszyć w styczniu 2021 roku.

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA