O tym, jak ustrzec się kłopotów w wirze przedświątecznych zakupów, zwłaszcza tych, które robimy przez internet, przypomina policja. Poradnik został opracowany przez FINCERT.PL – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.
– Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego, należy pamiętać o kilku zasadach bezpiecznych zakupów. Przede wszystkim należy zweryfikować sprzedawcę lub usługodawcę, czytając negatywne komentarze i opinie – przypominają policjanci. – Wykonując przelew na rachunek bankowy, należy upewnić się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności, ponieważ numer rachunku może być podmieniony przez oszusta. Kolejny krok, który z pewnością pomoże nam ustrzec się przed kłopotami, to uważne przeczytanie regulaminu sprzedawcy. Wielu osobom wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może prowadzić do utraty pieniędzy.
Zakupy w sieci to raj nie tylko dla naciągaczy. Dlatego należy przekazywać tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru. Nigdy nie ujawniajmy informacji poufnych, np. kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w internecie przychodzących na telefon. Jeśli podczas dokonywania płatności pojawi się błąd, należy zwrócić uwagę, czy nie zostaliśmy przekierowani na fałszywą stronę, która tylko przypomina prawdziwą. Komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być próbą oszustwa prowadzącą do wyłudzenia loginu i hasła do bankowości internetowej. Jedną z zasad bezpieczeństwa jest też wybór platformy e-commerce lub dostawcy usługi płatniczej, który zaoferuje ochronę w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostaną dostarczone lub jakość będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie. Kolejny krok – przed zatwierdzeniem płatności – należy uważnie czytać treść SMS-ów, jakie przychodzą na telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, że akceptujemy transakcję, którą realizują oszuści. Nie należy też instalować dodatkowego oprogramowania, które jest „wymagane” z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie zdalnego wsparcia. Nie należy również klikać na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.
(t)