Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Biorą udział w budowie morskiej farmy wiatrowej

Data publikacji: 01 lutego 2019 r. 10:42
Ostatnia aktualizacja: 14 maja 2019 r. 11:51
Biorą udział w budowie morskiej farmy wiatrowej
 

Dwuczęściowa konstrukcja, stojąca obecnie na placu ośrodka pochylniowego „Wulkan” Stoczni Szczecińskiej, będzie służyć do transportu śmigieł na budowę morskiej farmy wiatrowej. Jej wykonawcą jest działająca od kilkunastu lat w Szczecinie firma JVP Steel Poland.

Przedsięwzięcie szczecińskiej firmy jest częścią projektu Trianel Borkum II, dotyczącego powstawania farmy wiatrowej na Morzu Północnym u wybrzeży Niemiec – około 45 km od wyspy Borkum i w podobnej odległości na północny zachód od wyspy Juist. Głębokość, na której znajdują się fundamenty elektrowni, wynosi od 25 do 35 m.

W pierwszym etapie zainstalowano 40 turbin o łącznej mocy 200 MW i one już działają. Instalację zakończono w czwartym kwartale 2014 roku, a do sieci podłączono ją w sierpniu 2015. W drugim etapie również planuje się uzyskanie kolejnych 200 MW mocy. Tym razem jednak mają wytwarzać ją 32 turbiny, wyprodukowane przez firmę Senvion. Ukończona farma będzie więc składać się łącznie z 72 turbin, o całkowitej mocy 400 MW.

Decyzję o budowie Trianel Borkum II podjęto w kwietniu 2017 r. Inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku. Jej całkowita wartość wynosi ok. 800 milionów euro. Zainstalowano już fundamenty turbin. Prace budowlane są kontynuowane w okresie zimowym. Rozpoczęcie kolejnego etapu budowy planowane jest na wiosnę.

– Nasza część projektu składa się z dwóch głównych elementów: Tip i Root – poinformowała Joanna Świtała z JVP Steel. – Tip ma 24,5 m szerokości i 15 m wysokości. Root jest nieco mniejszy: ma 21 m szerokości oraz 13,5 m wysokości.

Łącznie ważą 218 ton. Cała konstrukcja służyć będzie do transportu śmigieł na budowę farmy wiatrowej. Przewieziona zostanie drogą morską i zainstalowana na docelowym statku: „Vole au vent”.

Jak dodała Joanna Świtała, transport konstrukcji przewidziany jest na połowę lutego.

„Vole au vent” to jednostka z floty luksemburskiego koncernu Jan De Nul. Została specjalnie skonstruowana do instalowania morskich wiatraków. Jest jedną z największych tego typu na świecie. Duża przestrzeń ładunkowa i ładowność oraz udźwig żurawia do 1500 ton umożliwiają szybki i bezpieczny montaż najcięższych fundamentów oraz innych elementów elektrowni wiatrowych. Statek ma 140 m długości i jest wyposażony w cztery nogi do podnoszenia się nad poziomem morza, zapewniające stabilną pracę bez uderzenia fal. Jego portem bazowym podczas budowy Trianel Borkum II jest Eemshaven w Holandii.

Przypomnijmy, że firma JVP Steel jest obecna w Szczecinie od kilkunastu lat. Po prawie 30 latach produkcji konstrukcji stalowych w Danii przeniosła działalność do Polski. Ma swoją halę przy ul. Dubois oraz wynajmuje hale należące do Stoczni Szczecińskiej. Firma produkuje konstrukcje stalowe dla przemysłu energetycznego, ciepłowniczego i budowlanego. Budowała m.in. wieżę widokową dla opery w Oslo, części kopenhaskiego metra i oceanarium czy most drogowy dla Szwecji. Produkcja trafia na eksport, m.in. do Kanady, Libanu, Anglii, Szwecji, Norwegii, a nawet do Chin i Korei Południowej. Materiały, głównie blachy, dostarczają polscy producenci. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. JVP Steel Poland

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Wręga
2019-02-02 06:15:47
Ciekawe jest to że w czasach RWPG ośrodki decyzyjne były poza Polską tak w aktualnej dyktaturze EU sprawy się załatwia w Luxemburgu, niekiedy w Szwajcarii czy Brukseli - wiele firm z Eurokołchozu to firmy z Luxemburga - to nienormalne i z tego nie może nic dobrego a może być gorzej niż z Moskwy decyzje...jakiś ochłap dla Krzystkowego Szczecina...
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA