Dwuczęściowa konstrukcja, stojąca obecnie na placu ośrodka pochylniowego „Wulkan” Stoczni Szczecińskiej, będzie służyć do transportu śmigieł na budowę morskiej farmy wiatrowej. Jej wykonawcą jest działająca od kilkunastu lat w Szczecinie firma JVP Steel Poland.
Przedsięwzięcie szczecińskiej firmy jest częścią projektu Trianel Borkum II, dotyczącego powstawania farmy wiatrowej na Morzu Północnym u wybrzeży Niemiec – około 45 km od wyspy Borkum i w podobnej odległości na północny zachód od wyspy Juist. Głębokość, na której znajdują się fundamenty elektrowni, wynosi od 25 do 35 m.
W pierwszym etapie zainstalowano 40 turbin o łącznej mocy 200 MW i one już działają. Instalację zakończono w czwartym kwartale 2014 roku, a do sieci podłączono ją w sierpniu 2015. W drugim etapie również planuje się uzyskanie kolejnych 200 MW mocy. Tym razem jednak mają wytwarzać ją 32 turbiny, wyprodukowane przez firmę Senvion. Ukończona farma będzie więc składać się łącznie z 72 turbin, o całkowitej mocy 400 MW.
Decyzję o budowie Trianel Borkum II podjęto w kwietniu 2017 r. Inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku. Jej całkowita wartość wynosi ok. 800 milionów euro. Zainstalowano już fundamenty turbin. Prace budowlane są kontynuowane w okresie zimowym. Rozpoczęcie kolejnego etapu budowy planowane jest na wiosnę.
– Nasza część projektu składa się z dwóch głównych elementów: Tip i Root – poinformowała Joanna Świtała z JVP Steel. – Tip ma 24,5 m szerokości i 15 m wysokości. Root jest nieco mniejszy: ma 21 m szerokości oraz 13,5 m wysokości.
Łącznie ważą 218 ton. Cała konstrukcja służyć będzie do transportu śmigieł na budowę farmy wiatrowej. Przewieziona zostanie drogą morską i zainstalowana na docelowym statku: „Vole au vent”.
Jak dodała Joanna Świtała, transport konstrukcji przewidziany jest na połowę lutego.
„Vole au vent” to jednostka z floty luksemburskiego koncernu Jan De Nul. Została specjalnie skonstruowana do instalowania morskich wiatraków. Jest jedną z największych tego typu na świecie. Duża przestrzeń ładunkowa i ładowność oraz udźwig żurawia do 1500 ton umożliwiają szybki i bezpieczny montaż najcięższych fundamentów oraz innych elementów elektrowni wiatrowych. Statek ma 140 m długości i jest wyposażony w cztery nogi do podnoszenia się nad poziomem morza, zapewniające stabilną pracę bez uderzenia fal. Jego portem bazowym podczas budowy Trianel Borkum II jest Eemshaven w Holandii.
Przypomnijmy, że firma JVP Steel jest obecna w Szczecinie od kilkunastu lat. Po prawie 30 latach produkcji konstrukcji stalowych w Danii przeniosła działalność do Polski. Ma swoją halę przy ul. Dubois oraz wynajmuje hale należące do Stoczni Szczecińskiej. Firma produkuje konstrukcje stalowe dla przemysłu energetycznego, ciepłowniczego i budowlanego. Budowała m.in. wieżę widokową dla opery w Oslo, części kopenhaskiego metra i oceanarium czy most drogowy dla Szwecji. Produkcja trafia na eksport, m.in. do Kanady, Libanu, Anglii, Szwecji, Norwegii, a nawet do Chin i Korei Południowej. Materiały, głównie blachy, dostarczają polscy producenci. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. JVP Steel Poland