Wieloletni program ochrony brzegów morskich Bałtyku był w ub. środę tematem obrad sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poruszono też problem firm, które wykonały zlecenia urzędów morskich, a teraz fiskus żąda od przedsiębiorców zwrotu VAT-u.
Uczestniczący w posiedzeniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki poinformował, że w ustawie budżetowej na rok 2015 zarezerwowano na realizację programu ochrony brzegów 34 mln 716 tys. zł. Były to zadania urzędów morskich w Gdyni, Słupsku i Szczecinie.
– Urzędy te zrealizowały 14 zadań – podał P. Brzezicki. – Wykonano sztuczne zasilanie plaż, budowę, remont i utrzymanie trwałych umocnień brzegów oraz monitoring.
Wiceminister zaznaczył, że w ub. roku wykorzystano 90 proc. zapisanej w budżecie kwoty, tj. 30 mln 716 tys. zł.
Przedstawiciele urzędów morskich w Gdyni, Słupsku i Szczecinie poinformowali, jakie inwestycje wykonano w zeszłym roku oraz jakie są kontynuowane i zaplanowane na rok 2016.
Anna Stelmaszyk, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, powiedziała, że w 2015 roku sztucznie zasilono brzeg na Półwyspie Helskim, umocniono brzegi w rejonie Jastrzębiej Góry, Karwii, Ostrowa, Kątów Rybackich, zaś w rejonie Zalewu Wiślanego wykonano budowę palisadową, aby chronić przed podmywaniem drogę wojewódzką. Z kolei Adam Borodziuk, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku, podał, że sztucznie zasilono oraz wzmocniono brzeg morski w rejonie Ustronia Morskiego.
Szczeciński UM reprezentował wicedyrektor Jacek Cichocki.
– W zeszłym roku Urząd Morski w Szczecinie miał jedno zadanie budowlane: sztuczne zasilenie brzegu w Międzywodziu – mówił wicedyrektor Cichocki.
Ponadto zbudowano monitoring oraz wykonano skanowanie laserowe brzegów morskich.
– Na 2016 rok planujemy dwa zadania: sztuczne zasilanie brzegu w Mrzeżynie oraz budowę 13 ostróg w Niechorzu – zapowiedział J. Cichocki.
Zastrzegł, że do budowy ostróg podchodzi się bardzo ostrożnie, a decyzje zapadają po wielu analizach. Przedsięwzięcie w Niechorzu ma kosztować ponad 8 mln zł. Wicedyrektor Cichocki dodał, że do prac w Mrzeżynie wykorzystana zostanie mała pogłębiarka, w którą szczeciński UM wyposażył się w ubiegłym roku. Na co dzień utrzymuje ona wejście do mrzeżyńskiego portu.
Przedstawiciele urzędów morskich, odpowiadając na pytania członków komisji, mówili, że podpatrują różne rozwiązania i metody wzmacniania brzegów, stosowane w innych krajach europejskich i na świecie. Wymianie doświadczeń służą także doroczne międzynarodowe konferencje służb odpowiedzialnych za ochronę brzegów morskich. Zapewniali, że stosują w naszym kraju technologie sprawdzone, przynoszące oczekiwane efekty, stawiają na konstrukcje skutecznie rozpraszające energię falowania, która niszczy brzegi.
Goszczący na posiedzeniu komisji przedstawiciele firm wykonujących prace związane z ochroną brzegów morskich, apelowali o pomoc w rozwiązaniu problemu z VAT-em. Okazuje się, że muszą zwracać ten podatek z odsetkami urzędom skarbowym. Zwroty dotyczą rozliczeń z urzędami morskimi za wykonane wcześniej kontrakty z tzw. stawką zerową i sięgają kilku lat wstecz.
– Problem znamy, prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Finansów – powiedział wiceminister Brzezicki. – Dążymy do takiego rozwiązania, by los naszych przedsiębiorstw nie był zagrożony.
Zdaniem wiceministra, błędem było ogłaszanie przetargów z zerową stawką VAT-u.©℗
Elżbieta KUBOWSKA
NZ: W zeszłym roku sztucznie zasilono brzeg w Międzywodziu.
Fot. UMS