Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Budowa promów dla polskich armatorów. Gwarancje KUKE na 110 mln euro

Data publikacji: 03 maja 2022 r. 22:05
Ostatnia aktualizacja: 04 maja 2022 r. 10:51
Budowa promów dla polskich armatorów. Gwarancje KUKE na 110 mln euro
Od lewej: Michał Habina i Janusz Władyczak Fot. kuke.com.pl  

Dzięki gwarancjom otrzymanym od Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA może wkrótce sfinalizować finansowanie konsorcjalne budowy promów.

REKLAMA

W stoczni podpisano umowę, na mocy której otrzymała ona od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax. Jednostki powstają na zamówienie spółki Polskie Promy i od 2025 roku zaczną stopniowo obsługiwać połączenia na Morzu Bałtyckim. To jedno z największych zamówień złożonych w polskiej stoczni w ostatnich 30 latach.

Wcześniej „Remontowa” pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

– Realizacja kontraktu na budowę promów ro-pax nabiera tempa i nie ukrywamy, że wsparcie KUKE jest tu kluczowe – powiedział Michał Habina, prezes Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. – Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem.

Jak dodał, oznacza to, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku.

Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE:

– Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak istotnym przedsięwzięciu, wspierając ten konkretny projekt Gdańskiej Stoczni „Remontowa” i po raz kolejny polski przemysł stoczniowy – podkreślił Janusz Władyczak, prezes KUKE. – Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tę sytuację na dobre.

Ro-pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. W projekcie zaplanowane są: restauracja, bary, sklep, plac zabaw dla dzieci i inne udogodnienia dla pasażerów. Promy będą niskoemisyjne, wyposażone w sterowane elektrycznie pędniki azymutalne i stery strumieniowe, którym energii dostarczą generatory zasilane LNG, pracujące w układzie hybrydowym ze wspomaganiem bateryjnym.

Jednostki mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Będą obsługiwały linię między Świnoujściem a Ystad, wspierając rozwój transportu morskiego.

Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding SA. Oferuje kompleksowe rozwiązania techniczne, których finalnym produktem są w pełni wyposażone, nowoczesne statki. Oprócz remontów i przebudów Grupa ma bardzo duże doświadczenie w projektowaniu i budowie różnych jednostek pływających, w tym promów, które dostarczała m.in. do: Norwegii, Danii, Estonii, Wielkiej Brytanii i Kanady.

Projekt budowy nowego typu promów samochodowo-pasażerskich to strategiczne przedsięwzięcie mające na celu utrzymanie pozycji rynkowej i wzmocnienie konkurencyjności polskich armatorów promowych – Unity Line z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej oraz Polferries (Polskiej Żeglugi Bałtyckiej) – co jest możliwe między innymi dzięki rozwiązaniom oferowanym przez KUKE.

(ek)

REKLAMA

Komentarze

@biss
2022-05-04 10:39:47
Nie od zera. PiS ma skarby Ziobro, Jacynę i stępkę. Stępkę może kupić w cenie złomu i będzie oszczędność. Wartość Ziobro na dzisiaj 160 mln €, Jacyna że Szczecina bezcenna.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
biss
2022-05-04 05:58:57
110 milionów? to są grosze przy budowie promu praktycznie od zera. Mam nadzieję że remontówka nie weźmie na swoje barki ciężaru kredytowania tych promów.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zołza
2022-05-03 23:22:10
Pieknie się z tym komponujewyświtlająca się pod informacją reklama promu TT-Line, który już pływa na linii Świnujscie- Trelleborg.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA