Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Budowa promów dla polskich armatorów. Gwarancje KUKE na 110 mln euro

Data publikacji: 03 maja 2022 r. 22:05
Ostatnia aktualizacja: 04 maja 2022 r. 10:51
Budowa promów dla polskich armatorów. Gwarancje KUKE na 110 mln euro
Od lewej: Michał Habina i Janusz Władyczak Fot. kuke.com.pl  

Dzięki gwarancjom otrzymanym od Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA może wkrótce sfinalizować finansowanie konsorcjalne budowy promów.

W stoczni podpisano umowę, na mocy której otrzymała ona od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax. Jednostki powstają na zamówienie spółki Polskie Promy i od 2025 roku zaczną stopniowo obsługiwać połączenia na Morzu Bałtyckim. To jedno z największych zamówień złożonych w polskiej stoczni w ostatnich 30 latach.

Wcześniej „Remontowa” pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

– Realizacja kontraktu na budowę promów ro-pax nabiera tempa i nie ukrywamy, że wsparcie KUKE jest tu kluczowe – powiedział Michał Habina, prezes Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. – Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem.

Jak dodał, oznacza to, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku.

Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE:

– Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak istotnym przedsięwzięciu, wspierając ten konkretny projekt Gdańskiej Stoczni „Remontowa” i po raz kolejny polski przemysł stoczniowy – podkreślił Janusz Władyczak, prezes KUKE. – Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tę sytuację na dobre.

Ro-pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. W projekcie zaplanowane są: restauracja, bary, sklep, plac zabaw dla dzieci i inne udogodnienia dla pasażerów. Promy będą niskoemisyjne, wyposażone w sterowane elektrycznie pędniki azymutalne i stery strumieniowe, którym energii dostarczą generatory zasilane LNG, pracujące w układzie hybrydowym ze wspomaganiem bateryjnym.

Jednostki mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Będą obsługiwały linię między Świnoujściem a Ystad, wspierając rozwój transportu morskiego.

Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding SA. Oferuje kompleksowe rozwiązania techniczne, których finalnym produktem są w pełni wyposażone, nowoczesne statki. Oprócz remontów i przebudów Grupa ma bardzo duże doświadczenie w projektowaniu i budowie różnych jednostek pływających, w tym promów, które dostarczała m.in. do: Norwegii, Danii, Estonii, Wielkiej Brytanii i Kanady.

Projekt budowy nowego typu promów samochodowo-pasażerskich to strategiczne przedsięwzięcie mające na celu utrzymanie pozycji rynkowej i wzmocnienie konkurencyjności polskich armatorów promowych – Unity Line z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej oraz Polferries (Polskiej Żeglugi Bałtyckiej) – co jest możliwe między innymi dzięki rozwiązaniom oferowanym przez KUKE.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@biss
2022-05-04 10:39:47
Nie od zera. PiS ma skarby Ziobro, Jacynę i stępkę. Stępkę może kupić w cenie złomu i będzie oszczędność. Wartość Ziobro na dzisiaj 160 mln €, Jacyna że Szczecina bezcenna.
biss
2022-05-04 05:58:57
110 milionów? to są grosze przy budowie promu praktycznie od zera. Mam nadzieję że remontówka nie weźmie na swoje barki ciężaru kredytowania tych promów.
Zołza
2022-05-03 23:22:10
Pieknie się z tym komponujewyświtlająca się pod informacją reklama promu TT-Line, który już pływa na linii Świnujscie- Trelleborg.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA