Czy Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” zamieniła się w wypożyczalnię doków? Tak uważają działające w niej związki zawodowe. Na wniosek radnych klubu PiS o „Gryfii” dyskutowano na wtorkowej sesji sejmiku. Wystąpieniu prezes spółki Hanny Hanć niektórzy radni oraz związkowcy zarzucili brak konkretów.
Prezes MSR „Gryfia” przedstawiła program poprawy konkurencyjności spółki, której właścicielem jest fundusz MARS.
– Jesteśmy w fazie koncepcyjnej – zaznaczyła Hanna Hanć.
Poinformowała m.in. o tym, że „Gryfia” uzyskała 50-letnią koncesję na prowadzenie produkcji specjalnej i ma ambicję startu w przetargach na budowę jednostek dla Marynarki Wojennej. Spróbuje też trafić na listę dostawców dla Bilfingera.
– Po raz kolejny strona społeczna bije na alarm – powiedział Wojciech Osman, przewodniczący Solidarności’80 w regionie, występując w imieniu związków zawodowych „Gryfii”.
Przypomniał, że 5 lat temu Agencja Rozwoju Przemysłu przekazała majątek „Gryfii” funduszowi MARS.
– Obracamy się cały czas w sferze planów – oburzał się W. Osman. – Żadnych pieniędzy MARS nie wpompował w stocznię. Jakie inwestycje zrobił? Nic z założeń i koncepcji nie zrealizowano. Są tylko foldery i komiksy.
Według związkowca, pozbycie się przez „Gryfię” świadczenia niektórych prac i korzystanie z usług spółek zewnętrznych (tzw. outsourcing) okazało się klapą. Jak podkreślił, stocznia tylko wypożycza doki, a najbardziej opłacalne roboty wykonują obce firmy. Poinformował też, że w połowie września wszczęto spór zbiorowy z pracodawcą – po raz trzeci w ciągu ostatnich trzech lat.
– Nam nie chodzi o podwyżki, ale o realizację porozumienia z ub. roku – wyjaśnił. – Pracownicy chcą tylko wyrównania wynagrodzeń.
Radny PiS-u Krzysztof Zaremba apelował o przywrócenie stoczni podstawowej funkcji – remontowania statków. Z pozyskanych przez niego informacji wynika, że „Gryfia” pozbyła się służebności drogi na rzecz inwestora budującego na Ostrowie Brdowskim fabrykę.
Radny SLD Dariusz Wieczorek prosił o powściągnięcie emocji i niegłoszenie, że stocznia upada.
– Mam nadzieję, że na komisji się dowiemy, co ma być dalej – stwierdził D. Wieczorek. Sprawę pozbycia się służebności drogi uznał za skandal.
Prezes Hanć zapewniała, że służebności przejazdu na dok nr 5 i z nowego mostu do „Gryfii” są zagwarantowane.
Dyskusja o „Gryfii” ma być kontynuowana na posiedzeniu komisji ds. rozwoju gospodarki morskiej. ©℗ (ek)
Fot. Dariusz Gorajski