Spółka Cargotabor szykuje się do uruchomienia w szczecińskim Zakładzie Napraw Taboru produkcji nowoczesnych węglarek. Obecnie szuka projektanta zabudowy kabiny lakiernicznej i śrutowniczej.
Grupa PKP Cargo i Greenbrier Europe Wagony Świdnica chcą wspólnie robić w Szczecinie węglarki na potrzeby polskiego przewoźnika. List intencyjny w sprawie uruchomienia produkcji wagonów został podpisany 1 lipca br.
Spółka amerykańskiego potentata ma dostarczyć niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej. Natomiast PKP Cargotabor zapewni m.in. wykwalifikowaną kadrę oraz zaplecze warsztatowe, którym dysponuje ZNT w Szczecinie - ten, w którym przed kilku laty miały być montowane wagony robione w Chinach. Hale przy ul. Gdańskiej to niemal 2 hektary pod dachem. Prowadzi się w nich obecnie utrzymanie i naprawy wagonów.
PKP Cargo SA zapowiadało, że w uruchomienie linii produkującej nowoczesne węglarki zainwestuje w Szczecinie ok. 11,5 mln zł, m.in. w malarnię. Obecnie trwa przetarg na wykonanie projektu technologicznego oraz budowlanego kabiny lakierniczej i śrutowniczej, pozostałych maszyn i urządzeń, a także instalacji wraz z niezbędnymi przyłączeniami w szczecińskim ZNT. Oferty można składać w spółce Cargotabor do 30 grudnia br.
Produkcja nowoczesnych, typu box, wagonów do przewozu towarów masowych ma ruszyć w Szczecinie w 2016 roku. Przewoźnik chciałby ich tu rocznie robić na swoje potrzeby nawet 500. W jego ocenie montaż w ZNT węglarek będzie bardziej opłacalny niż ich zakup na rynku (wagon taki kosztuje 250-300 tys. zł).
(mag)
Na zdjęciu: W halach ZNT w Szczecinie obecnie prowadzi się utrzymanie i naprawy wagonów.
Fot.: Ryszard PAKIESER