Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Chrzest statku PŻM w polickim porcie [GALERIA]

Data publikacji: 11 grudnia 2018 r. 19:13
Ostatnia aktualizacja: 03 stycznia 2019 r. 10:05
Chrzest statku PŻM w polickim porcie
 

W Porcie Morskim Police odbył się we wtorek (11 grudnia) chrzest statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s „Gardno”. To pierwsze takie wydarzenie w historii polickiego portu. Matką chrzestną jednostki została Elżbieta Majchrowicz, długoletnia pracownica PŻM.

„Gardno” to pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM, czyli masowców przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich – od dekad strategicznego rynku armatora. Z nośnością 36 600 DWT należy do grupy laker-maksów, największych statków oceanicznych, które mogą przepływać przez system śluz i kanałów prowadzących na Wielkie Jeziora.

– Wierzymy, że wraz z nadaniem imienia statek zyskuje charakter, tożsamość i duszę – powiedział kpt. ż.w. Piotr Mikołajczyk, dowódca jednostki. – Jestem zaszczycony, że mogę być kapitanem tak nowoczesnego masowca. Spełniamy najbardziej restrykcyjne wymagania dotyczące bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrony środowiska. Jestem szczęśliwy, że mogę brać udział w tej uroczystości.

Dodał, że to jego pierwszy chrzest jako dowódcy statku.

– Oby ten statek był szczęśliwy i jak najczęściej zawijał do naszych portów – mówiła wzruszona matka chrzestna.

Masowiec „Gardno” został zbudowany przez stocznię Yangzijang w Chinach i oddany PŻM 16 maja br. Odbył już kilka rejsów. 

– W swojej roli głównej, a więc jeziorowca, wystąpił w trzeciej podróży, w której popłynął z ładunkiem stali z IJmuiden w Holandii do Cleveland, Burns Harbour i Milwaukee – relacjonował Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny PŻM. – Notabene, w porcie Milwaukee m/s „Gardno” stał się bohaterem filmu dokumentalnego. W tym samym porcie statek załadował kukurydzę, którą zawiózł do Bizerty w Tunezji. W niedalekim porcie Annaba na „Gardno” załadowano fosforyty na zamówienie Zakładów Chemicznych „Police” z Grupy Azoty.

Do Polic statek dotarł w minioną niedzielę. Ma tu pozostać do czwartku.

To kolejna jednostka największego polskiego armatora, która będzie dostarczać surowce do polickiej spółki. Współpraca obu podmiotów trwa od ponad 40 lat. Rocznie statki PŻM przywożą do Polic m.in. od pół do miliona ton fosforytów. Obecna, 5-letnia umowa obejmuje lata 2017-2021.

– Mamy do siebie zaufanie – powiedział Tomasz Panas, wiceprezes polickich zakładów. – Dowodzą tego nasze, regularnie przedłużane, wieloletnie kontrakty. Stanowimy przykład bardzo udanej współpracy polskiego dostawcy ładunków z polskim armatorem, dlatego szczególnie się cieszę, że pierwszy w historii polickiego portu chrzest statku to chrzest jednostki PŻM.

Paweł Brzezicki dziękował premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, którego – jak to określił – mądre działanie umożliwiło wyciągnięcie PŻM z wielkiej zapaści. Wyraził też wdzięczność Markowi Gróbarczykowi, ministrowi gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

– Jako Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jesteśmy przekonani, że polską flotę handlową należy rozwijać, wzmacniać – podkreślił obecny na uroczystości wiceminister Grzegorz Witkowski. – Nie ustaniemy ani na chwilę, aby wzmacniać Polską Żeglugę Morską, naszego championa na rynku światowej żeglugi.

Matka chrzestna E. Majchrowicz rozbiła o komin jednostki butelkę szampana za pierwszym razem, co dobrze wróży statkowi oraz jego przyszłym załogom. Nieodłącznym elementem chrztu jest ceremonia poświęcenia – tej w Policach dokonał ks. Stanisław Flis, diecezjalny duszpasterz ludzi morza.

Dodajmy, że smacznym akcentem uroczystości był tort w kształcie nowego statku.

„Gardno” to 59. statek Polskiej Żeglugi Morskiej i jednocześnie trzeci odebrany ze stoczni w tym roku. W grudniu flota PŻM powiększy się o kolejne dwa jeziorowce: „Narie” i „Jamno”.

Tekst i fot. (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Ernest
2018-12-13 23:35:01
Wysoko zasłużona matka chrzestna, bo wierna ideałom miernego komisarza.
Bartek
2018-12-13 12:24:48
Jestem zaskoczony ze Matka Chrzestna zostala ta pani jako dlugoletnia pracownica PZM. Jeslu kazda dlugoletnia pracownica PŻM'u mialabybyc matka chrzestna polskich statków mielibyśmy największa flotę na świecie. Dziwne... Pierwszy raz sie z tym spotykam. Z regoly sa to osoby wysoce zasluzone
Budowlany
2018-12-13 12:19:37
A dlaczego ten statek byl budowany w Chinac a nie u nas ?
Zaciekawiona
2018-12-13 12:16:29
Chcialam zapytac czy to teraz taka moda ze kazda dlugoletnia pracownica PZM bedzie dostepowac takiego zaszczytu ? Prosze mnie skontaktowac abym byla nastepna matka chrzestna
do OBSERWTOR
2018-12-13 00:19:18
Puknij się w głowę! Co za bzdury piszesz człowieku.
Paprykarz
2018-12-12 19:17:51
Impreza na statku, a na lądzie pracownicy szykują "grubemu" taczkę. Unosi się woń alkoholu sądząc po czerwonym nosie.
jack
2018-12-11 22:32:33
te nowe statki są do bani małe kabiny małe chłodnie dla kuka wszystko na mini
abc
2018-12-11 19:54:45
a kiedy budowa i wodowanie w Stoczni :"Daru Podatnika"? albo juz było bo to niewidzialny prom, tak jak okręty podwodne, caracale i kuwety za 1 dolca z australii od krokodna Dundego buhhaha ,i dlaczego odwołano z rad nadzorczej stoczni gryfia najlepsza wszechspecjalistke od budowy promow,stoczni i morskosci ,SKANDAL !!! juz podobno apple,google,i microsoft kuszą ją milionami, miejmy nadzieje ze jednak taki talent zostanie w Szczecinie, ku chwale kraju i miasta ,balbine tez podobno do f1 szykuja !!!!
OBSERWATOR
2018-12-11 19:18:12
MATKĄ CHRZESNĄ POWINNA ZOSTAC PREZES CSL INTERNATIONAE SPEDITION PANI MGR LAURA HOLOWACZ ZE WZGLEDU NA JEJ OGROMNY WKLAD W ROZWOJ GOSPODARKI MORSKIEJ SZCZECINA I POWROTU SZCZECINA NAD ODRE.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA