Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Cięcie stali pod trzeci gazowiec

Data publikacji: 07 sierpnia 2022 r. 22:01
Ostatnia aktualizacja: 10 sierpnia 2022 r. 13:23
Cięcie stali pod trzeci gazowiec
Symboliczne cięcie blach oznacza początek budowy kolejnego gazowca. Fot. Knutsen OAS Shipping  

W piątek, 29 lipca, w południowokoreańskiej stoczni odbyło się uroczyste cięcie stali. To symboliczna inauguracja prac związanych z budową kolejnej, trzeciej już jednostki do przewozu LNG zamówionej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

– Rozwój floty transportowej to dla PGNiG jeden z kluczowych elementów budowania bezpieczeństwa energetycznego opartego między innymi na imporcie do Polski skroplonego gazu ziemnego – mówi Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes PGNiG SA. – Gazowce te pozwolą nam obsłużyć zarówno kontrakty długoterminowe na dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych, które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku, ale też ładunki spotowe. Umożliwią także bardziej efektywne działanie PGNiG na globalnym rynku LNG.

Budowana jednostka to trzeci z ośmiu statków zamówionych przez spółkę. Pierwszy, który ma zostać nazwany imieniem prezydenta Lecha Kaczyńskiego, zwodowano w czerwcu tego roku. Obecnie prowadzone są prace wyposażeniowe związane z montażem zbiorników i pozostałej części instalacji gazowej. Kolejny etap zakłada przeprowadzenie prób morskich gazowca, które zweryfikują jego możliwości manewrowe. Stępka pod drugi statek – „Grażyna Gęsicka” – położona została kilka tygodni temu. Obie jednostki wejdą do użytku w przyszłym roku.

Kolejny z gazowców, podobnie jak poprzednie, będzie mieć pojemność 174 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego. Rozpoczęcie transportu LNG przez jednostkę planowane jest na 2024 rok. Realizacja całego zlecenia, zakładającego budowę ośmiu statków dla PGNiG, zajmie jeszcze trzy lata. Gazowce będą użytkowane we współpracy z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime.

Budowane jednostki będą przede wszystkim wykorzystywane do obsługi długoterminowych kontraktów na zakup LNG z USA. Podpisane do tej pory umowy z amerykańskimi producentami skroplonego gazu ziemnego przewidują dostawy ok. 9 mld m sześc. tego surowca (po regazyfikacji), z czego ponad 7 mld m sześc. będzie dostarczane w formule free-on-board (FOB).

PGNiG obsługę dostaw w formule FOB rozpoczęło już w pierwszej połowie tego roku. To odpowiedź na potrzebę intensyfikacji dostaw w związku z inwazją Rosji na Ukrainę oraz przerwaniem dostaw gazu do Polski przez Gazociąg Jamalski. Dla optymalnego wykorzystania przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu PGNiG wyczarterowało trzy jednostki na mocy umów krótkoterminowych. Pierwsza taka dostawa zrealizowana została w maju. Metanowiec „Maran Gas Apollonia” dostarczył wówczas ponad 65 tys. ton LNG z terminalu Calcasieu Pass w Luizjanie należącego do amerykańskiej spółki Venture Global LNG.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@spawacz
2022-08-10 19:47:13
Coś ci się pozajaczkowalo . Podaj przykłady. Stocznia została zamknięta 31.05.2009.r.
spawacz
2022-08-10 13:10:57
Kaczyńscy też swoje dołożyli do zniszczenia naszej stoczni (2005-2007)
Tuska zresztą
2022-08-10 00:18:08
Do reszty zniszczył nie tylko stocznie ale też np zakłady Stalowa Wola w ktorych produkowano polskie czołgi T72, że stare ok ale po modernizacjach byli kupcy np Malezja. Co zrobił domek, nie tylko zniszczono zakład ale też osprzęt do produkcji i dokumentację! Po co?! A co z częściami zamiennymi dla naszych klientów? Dlaczego zniszczono dokumentację silników? Osprzęt do ich produkcji? Inny przykład, za 8mln zł donek sprzedał prawa do całej polskiej muzyki (Niemen, German) teraz WB ma z tego kasę.
@woren
2022-08-10 00:13:35
Źle pamiętasz, owszem Norwegowie sprzedali nam niekompletna technologie i spowodowało to opóźnienia oraz straty (np konieczność rozebrania i zbudowania od nowa kadłuba) ale szczecińska stocznia opanowała w tym bolesnym doświadczeniu wiedzę jak spawać stal duplex czyli opanowała najtrudniejszą technologię i mogłaby na kolejnych statkach z podpisanych kontraktów się zwyczajnie odkuć. Kontrakt był zbilansowany i z wkliczonym kosztem nauki. Problemem było finansowanie a to już eurozaprzaniec Miler..
@ g... wiecie
2022-08-09 11:28:51
I ci ludzie o których piszesz, rujnując polski przemysł stoczniowy, dalej mają bezwstydną i nieodpartą chęć powrotu do władzy. Tylko w czyim interesie ? Czy może w myśl doktryny ? PO co nam w Polsce silna gospodarka skoro mamy szparagi pod Berlinem.
g... wiecie
2022-08-08 20:13:19
To co nazywacie stocznią szczecińską załatwił Miller (KC PZPR, europoseł PO) z Piechotą (PZPR, obecnie na etacie kapitalisty). Tusk (PO, sługa "Europy") dla pewności i spokoju Berlina jedynie dobił osinowym kołkiem znacjonalizowane pozostałości.
@woren
2022-08-08 16:25:43
Geniuszu skoro masz taką dobra pamięć to może powiesz ile chemikaliowców zbudowała nasza stocznia ( jako jedna z nielicznych w swiecie) dla armatora norweskiego.
@ stoczniowiec
2022-08-08 15:08:08
I PO co szczujesz ? Z ciebie to taki stoczniowiec jak ze mnie kosmonauta.
Wyborca bez hejtu
2022-08-08 15:02:29
Super. Gazoport LNG w Świnoujściu z docelowo trzema zbiornikami, dwa nabrzeża do rozładunku gazowców z LNG, gazociąg Baltic Pipe, interkonektory z Litwą i Słowacją, planowany pływający terminal LNG w Gdańsku, skromne ale także własne wydobycie gazu ziemnego oraz planowana flota 8 gazowców LNG w czarterze, która pozwoli na odbiór gazu własnym frachtem bez bukowania terminów frachtu. W sumie i w perspektywie to polska dywersyfikacja źródeł dostaw gazu wygląda całkiem obiecująco. Temat ogarnięty.
Do @@@ Gazowce
2022-08-08 14:52:53
Twój guru Donek Tusk, specjalista od gospodarki morskiej razem z KE tak rozkręcili naszą Stocznię Szczecińską, że ją zlikwidowali w 2009 r. Został katar, ale w nosie. A najlepsi fachowcy ze stoczni rozjechali się po stoczniach w Europie, bo tutaj proPOnowano im kursy na strzyżenie psów albo tipsy.
woren
2022-08-08 14:02:43
O ile dobrze pamiętam to Stocznia Szczecińska poległa właśnie na chemikaliowcach, bo stoczniowcy nie potrafili prawidłowo spawać stali kwasoodpornej. W 2004 roku padły przez to najważniejsze kontrakty.
@@@Gazowce
2022-08-08 12:26:21
A co może Donald Tusk nakazał? Stocznię wykończyły jej własne związki zawodowe nie zgadzając się na wejście zachodniego inwestora w 2016 roku.
Stoczniowiec
2022-08-08 11:52:52
A kiedy pancernik "Antoni Macierewicz" i stawiacz min "Krystyna Pawłowicz"
Edek
2022-08-08 10:39:56
Wiadc po komentarzach ze same autorytety i specjaliści branży okretowej sie wypowiadają.Co do chemikaliowców to były unikalne w skali światowej statki a technologia spawania slali kwasoodpornej została opracowana w Szczecinie.Stocznie zlikwidowali POKOnani ze swoim sługusem UE i merkelowej tyfuskiem.W interesie niemieckich stoczni była likwidacja przemysłu okrętowego w Polsce, Szczecinie i to im się bezpowrotnie udało.Ci co czepiają się stepki nie maja żadnej wiedzy co zostało ze stoczni PO PO.
@@Gazowce
2022-08-08 09:25:02
To związki zawodowe nakazały likwidację stoczni w Szczecinie i w Gdyni? I mają siedzibę w Brukseli a ich komisarz okazuje się jest skorumpowana i uwikłana w panama papers oraz korupcję ubera i pochodzi z Holandii?
wq
2022-08-08 09:14:30
Jak widać PiS nic nie zrobił przez 7 lat. Stocznia jak nie działała tak nie działa.
@Gazowce
2022-08-08 09:04:58
Nie Donald Tusk, tylko stoczniowe związki zawodowe
Kpina
2022-08-08 07:08:07
A w Stoczni Szczecińskiej rdzewieje stępka i hula wiatr.
Gazowce
2022-08-08 00:24:09
I chemikaliowce (zbiornikowce) to była kiedyś specjalność naszej szczecińskiej stoczni... Donald Tusk zniszczył to...
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA