Także ze Szczecina oraz Świnoujścia i Kołobrzegu będą kursować składy pasażerskie, w których znajdą się nowoczesne wielofunkcyjne wagony Combo. Spółka PKP Intercity zakupiła ich 60.
Wagony te są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przewoźnik planuje zintensyfikować działania na rzecz tej grupy pasażerów – przystępując do programu Dostępność Plus.
Wagony typu 111A-30 COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To zmodernizowane, wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
PKP Intercity i Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki podpisały kontrakt na modernizację 40 wagonów w kwietniu 2018 r. W listopadzie tego samego roku przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzył zamówienie o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła wówczas z 207,6 mln zł do 310 mln zł i objęła dostawę łącznie 60 wagonów. Odbiór wszystkich pojazdów przewidziany jest do końca grudnia 2021 roku.
Unowocześnione wagony są przewidziane na trasy: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok; Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok; Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście; Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski; Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.
„Według planów w 2021 roku flota PKP Intercity zostanie wzmocniona łącznie blisko 150 nowymi lub zmodernizowanymi wagonami” – zapowiada Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Jak dodaje rzecznik MI, w ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. „Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull”.
„Potężne” inwestycje w nowoczesne pociągi mają napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
„W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu” deklaruje Szymon Huptyś.
(kl)