Znaczenie portów w Szczecinie i Świnoujściu, efektywność ekonomiczna współczesnych łańcuchów transportowych oraz transportowe inwestycje – to tematy debat pierwszego dnia (18 października) konferencji NaviRail 2017. Zorganizował ją w Szczecinie „Kurier Kolejowy”.
Dwudniowe wydarzenie zgromadziło przedstawicieli rządu, samorządowców, naukowców i firm branży TSL (transport–spedycja–logistyka) z całej Polski.
– Chcemy, aby zespół portów Szczecin i Świnoujście był liderem na Bałtyku – podkreślił Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, otwierając NaviRail. – By tak się stało, warunkiem koniecznym jest dobre skomunikowanie naszych portów z zapleczem, w tym szczególnie z wykorzystaniem kolei i żeglugi śródlądowej.
Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej mówił, jaki cel przyświecał powołaniu tego resortu pod koniec 2015 roku. Zaznaczył, że użeglownienie dróg wodnych w Polsce ma priorytetowy charakter dla rządu, czego wyrazem jest m.in. ratyfikacja przez Polskę konwencji AGN (Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym). Minister przybliżył plany inwestycyjne resortu, dotyczące m.in. Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Paneliści zastanawiali się w środę nad tym, czy żegluga morska bliskiego zasięgu może być alternatywą dla transportu samochodowego. Sporo miejsca poświęcono projektowi pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m i korzyściom, jakie z tego będą miały porty. Przedstawiciele ZMPSiŚ oraz spółek przeładunkowych zaprezentowali plany inwestycyjne na najbliższe lata. W Szczecinie obejmą one rejony Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego.
Debaty drugiego dnia konferencji (19 października) będą dotyczyć innowacyjnej gospodarki morskiej oraz wprowadzanych w portach ułatwieniach dla przedsiębiorców.
Dodajmy, że uczestnicy NaviRail – na prośbę D. Słaboszewskiego – chwilą zadumy uczcili pamięć zmarłego kilka dni temu Andrzeja Podlasińskiego, prezesa Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego.
Tekst i fot. (ek)