Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Dla przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Koncepcja falochronu osłonowego gotowa

Data publikacji: 13 lutego 2022 r. 07:28
Ostatnia aktualizacja: 13 lutego 2022 r. 13:26
Dla przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Koncepcja falochronu osłonowego gotowa
Wizualizacja przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu Fot. ZMPSiŚ  

Budowa falochronu osłonowego dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu coraz bliżej. Właśnie powstała jego koncepcja. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy falochron powinien być gotowy za pięć lat.

Wedle założeń, trzy lata przewiduje się na projektowanie i uzyskanie odpowiednich pozwoleń. Kolejne dwa lata zajmie wykonanie falochronu. Obecnie trwają uzgodnienia dotyczące tego, kto będzie realizował tę inwestycję: ZMPSiŚ czy Urząd Morski w Szczecinie.

Przypomnijmy. Pod koniec ub. roku (17 listopada) Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. W rezultacie przyjętych zmian legislacyjnych podwyższony będzie kapitał zakładowy spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W nowelizacji wskazano, że minister właściwy ds. budżetu – na wniosek ministra właściwego ds. gospodarki morskiej – przekaże ZMPSiŚ skarbowe papiery wartościowe z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego tej spółki. Według ustawy, nominalna wartość tych papierów nie będzie mogła przekroczyć 360 mln zł. Są to środki z przeznaczeniem na wybudowanie falochronu zabezpieczającego przyszły terminal kontenerowy w Świnoujściu.

– Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to ogromna szansa na wzmocnienie i ugruntowanie rynkowej pozycji zespołu portowego Szczecin-Świnoujście – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Lokalizacja terminalu umożliwi obsługę bogatego, międzynarodowego zaplecza oraz obsługę klientów z obszaru Morza Bałtyckiego. Terminal zapewni wartość dodaną dla całej krajowej gospodarki. Jego planowana roczna zdolność przeładunkowa to 2 mln TEU, czyli standardowych 20-stopowych kontenerów. Warunkiem powodzenia całego przedsięwzięcia jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dostępowej do terminalu, co właśnie jest realizowane.

Obecnie ZMPSiŚ jest w trakcie procedury, której zwieńczeniem będzie wyłonienie inwestora, mającego wybudować terminal i być jego operatorem.

– Inwestora powinniśmy poznać w tym roku – dodaje M. Woźniak-Lewandowska. – Rozpoczęcie działalności terminalu planowane jest na lata 2025/26.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Mirek
2022-02-17 13:27:36
Obserwator, tak mówią w Trójmieście, czy na twoim podwórku?
do obserwator
2022-02-13 13:08:15
Jaka zmowa, liczy się kasa. Do obsługi zachodniej, bogatszej części Polski ten terminal będzie lepszy niż trójmiasto. Jest bliżej. Kwestia rozbudowy przede wszystkim infr. kolejowej. Kolej + S3 zapewni dopływ towaru. Każdy lokalny patriota powinien dopingować przedsięwzięciu które przyciągnie $ do regionu.
obserwator
2022-02-13 10:02:46
terminal DB port wystarczy. W świniujściu nie jest potrzebny. takie sa analizy ekonomiczne .Będzie zmowa armatorów aby nie zawijać do Szzeccina tylko do Gdańska i Gdyni.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA