PKP CARGO od wakacji regularnie wykorzystuje drony do zabezpieczania swoich pociągów i terenów kolejowych. Po kilkumiesięcznych testach bezzałogowce wykorzystywane są w całym kraju, zwłaszcza na Śląsku.
Zakup i wykorzystanie przez CARGO nowoczesnych urządzeń to element walki ze złodziejami ładunków. Dzięki podjętym przez spółkę inicjatywom, w I półroczu straty z tytułu kradzieży towarów z pociągów zostały ograniczone o blisko 60 proc.
Zabezpieczając swoje pociągi, PKP CARGO kładzie nacisk przede wszystkim na zapobieganie. Przewoźnik współpracuje ze Strażą Ochrony Kolei i policją, w gestii których leży ściganie sprawców przestępstw. W 2014 r. w spółce powołano specjalny zespół operacyjny, którego podstawowym zadaniem jest ograniczenie ponoszonych przez nią strat.
– Ze Strażą Ochrony Kolei oraz policją nasililiśmy działania prewencyjne - mówi Maciej Borecki, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Audytu w PKP CARGO SA. - Odnotowane straty zmniejszyły się o 1,6 mln zł. Wykorzystanie dronów z całą pewnością miało znaczący wpływ na tak dobry wynik, a warto pamiętać, że był to dopiero okres testowania urządzeń. Rozpoczęliśmy regularne wykorzystywanie maszyn do ochrony naszych transportów. Drony znajdą też wiele innych zastosowań. Będziemy ich używać m.in. do sprawdzania, czy wagony zdawane przez klientów zostały właściwie opróżnione. To znacznie skróci czas takich inspekcji, niezbędnych do płynnej pracy.
Drony rejestrują obraz w pobliżu składów i przesyłają go w czasie rzeczywistym do zespołu operacyjnego. Dzięki temu, że zamontowane na nich kamery mają wysokiej jakości zoom optyczny, możliwe jest zdobycie materiału dowodowego, który pozwala policji zidentyfikować sprawców kradzieży. W powietrzu maszyny są niemal niesłyszalne, a dzięki niewielkim rozmiarom i kolorystyce trudno dostrzegalne. To zwiększa ich skuteczność. Drony mogą być wykorzystywane również w nocy oraz podczas złych warunków atmosferycznych, są bowiem wyposażone w wysokiej jakości kamery termowizyjne, pozwalające na wykrycie człowieka z odległości ponad kilometra. PKP CARGO będzie ich używać w całej Polsce, przede wszystkim jednak na Śląsku, gdzie skala incydentów jest największa.
Operatorzy dronów PKP CARGO przeszli staranne szkolenie, obejmujące m.in. prawo lotnicze, procedury operacyjne, zasady wykonywania lotów, a także zajęcia praktyczne z pilotażu bezzałogowych statków powietrznych. Zdali też egzaminy państwowe i otrzymali certyfikaty oraz świadectwa kwalifikacji wydawane przez ULC. Uprawnienia te są niezbędne do wykonywania lotów dronami na terenie Polski.
Jak wynika z danych PKP CARGO, w pierwszej połowie 2015 roku wartość skradzionych przesyłek i towarów na terenach kolejowych spadła o 59 proc. w ujęciu rocznym. Liczba incydentów zmniejszyła się o 44 proc. Najczęściej przestępcy kradną z pociągów CARGO węgiel. W minionym półroczu odnotowano 350 takich kradzieży, czyli o 36 proc. mniej niż w 2014 r. Liczba kradzieży złomu spadła aż o 62 proc.
Sprawcami kradzieży są zazwyczaj zorganizowane grupy przestępcze. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest próba zatrzymania pociągu, np. poprzez umieszczanie na torach przeszkody. Aby uniknąć katastrofy, maszyniści muszą zatrzymać skład i poinformować o zdarzeniu właściwe służby. Złodzieje w ciągu kilku minut dokonują wtedy „usypu”. Podczas jednego są w stanie ukraść nawet kilka ton węgla.
(mag)
Na zdj.: Drony rejestrują obraz i przesyłają go w czasie rzeczywistym do zespołu operacyjnego