Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Dziewięć obwodnic na Pomorzu Zachodnim

Data publikacji: 27 maja 2023 r. 07:55
Ostatnia aktualizacja: 27 maja 2023 r. 09:55
Dziewięć obwodnic na Pomorzu Zachodnim
Budowa wiaduktu na węźle Szczecinek Południe Fot. GDDKiA/Szczecin  

Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekazał jaki jest stan zaawansowania dziewięciu inwestycji na Pomorzu Zachodnim ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Trwają już prace budowlane na obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 i Gryfina na DK31. Pod koniec kwietnia uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13. Dla pozostałych sześciu obwodnic trwają prace przygotowawcze.

Obwodnica Gryfina powstaje zgodnie z podpisaną 27 kwietnia 2021 r. umową na zaprojektowanie i budowę przez konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy to 74,8 mln zł.  

– Wykonawca opracował projekt budowlany i 28 lutego 2022 roku złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. – Uzyskał ją 19 sierpnia tego samego roku, co umożliwiło jesienią rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych. Obecnie na całym przebiegu obwodnicy, mierzącej 5,6 km długości, został zdjęty humus. Wykonywane są nasypy i wykopy oraz wymiany podłoża. Przygotowywana jest budowa obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie siedem przepustów dla płazów oraz przejście dla zwierząt średnich i dwa przejścia dla pieszych i rowerzystów pod obwodnicą. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w IV kwartale 2024 roku.  

Na realizację obwodnicy Szczecinka GDDKiA podpisała umowę 14 lipca 2021 r. z firmą Budimex. Wartość zawartego kontraktu to 106,6 mln zł.  

– Decyzja ZRID została uzyskana w listopadzie ubiegłego roku, a pierwsze roboty na drodze o długości 4,4 km ruszyły w grudniu – przypomina M. Grzeszczuk. – Prace obejmują roboty ziemne, w tym wymiany podłoża na odcinku pomiędzy linią kolejową a dawnym przebiegiem DK11. W ramach inwestycji powstaną też cztery obiekty mostowe. Obecnie budowane jest górne przejście dla zwierząt i wiadukt na przyszłym węźle Szczecinek Południe, którym obwodnica w ciągu DK20 połączy się z drogą S11. W związku z tymi pracami ruch na S11 w tym rejonie odbywa się jedną jezdnią. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w II kwartale 2025 roku.

Obwodnica Kołbaskowa tradycyjnie

– W grudniu 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie projektu budowlanego, a wykonawca pod koniec lipca ubiegłego roku złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID – podaje przedstawiciel GDDKiA. – Uzyskaliśmy ją pod koniec kwietnia tego roku, co umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejęte pod drogę. Nowa trasa o długości 5,58 km od wschodu ominie Kołbaskowo. Droga ma włączyć się w autostradę A6 na nowym węźle Szczecin Zachód, który planowany jest w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic. Wymaga to wspólnej realizacji tych dwóch zadań przez jednego wykonawcę, a przetarg na jego wyłonienie planujemy ogłosić jesienią br., co pozwoliłoby oddać trasę do ruchu na koniec 2026 roku.  

W Programie budowy 100 obwodnic przewidziano budowę aż czterech obwodnic na zachodniopomorskim odcinku DK22. Dla wszystkich zadań trwają prace przygotowawcze.  

– Decyzje środowiskowe uzyskaliśmy już dla obwodnic Rusinowa i Wałcza (w lipcu 2022 r.) oraz Szwecji (w grudniu 2022 r.) – wymienia M. Grzeszczuk. – Dla tych inwestycji opracowywana jest już dalsza dokumentacja obejmująca elementy koncepcji programowej oraz wykonywane są badania geologiczne podłoża. Jeszcze przed końcem tego roku planowane jest ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i budowę tych trzech obwodnic. Realizacja inwestycji mogłaby się zakończyć w 2028 roku. 

Dla obwodnicy Człopy od lutego ubiegłego roku toczy się postępowanie związane z wydaniem decyzji środowiskowej. Uzyskanie tej decyzji planowane jest w tym roku, a przetarg na realizację w przyszłym. Zakończenie budowy przewidziane jest na koniec 2028 roku.

Dwie obwodnice będą również realizowane na DK20. Powstać ma obwodnica Stargardu, która umożliwi całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego drogami krajowymi. Odetchną również mieszkańcy Złocieńca, w którego centrum skrzyżowania DK20 przylegają do przejazdu kolejowego. Dla pierwszej z tych inwestycji trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej. Druga otrzymała ją w ostatnim czasie: spośród sześciu propozycji przebiegu trasy wybrany został wariant 1. o długości 7,89 km, który ominie Złocieniec od południa. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu prac przygotowawczych, czyli opracowanie elementów koncepcji programowej i wykonanie badań podłoża.

Dla obwodnicy Stargardu przetarg na realizację planowany jest pod koniec tego roku, natomiast dla obwodnicy Złocieńca – w przyszłym. Zakończenie obu inwestycji przewidziane jest do końca roku 2028.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Pilanin
2023-05-28 13:41:27
A ile buduje się obwodnic po sąsiedzku w pn wielkopolsce ?zero.
Ktos
2023-05-27 17:29:58
Kiedy będą wykupywane ziemię pod drogę zachodnia obwodnica Szczecina za Święta
Płoty
2023-05-27 12:11:27
niedaleko Gryfic też potrzebują obwodnicy. Niby jest eska na Gdańsk, która omija to miasteczko, ale cały ruch na Resko, Łobez, Świdwin itd. idzie przez Płoty, tiry, sznur osobówek dzień i noc. Od zjazdu z eski przez Płoty jest nieustanny ruch aut. Kto wymyślił takie połączenie? Nie da się bezpiecznie przejść przez pasy, otworzyć okien w domach przy głównej ulicy. A Policja i burmistrz w tym temacie są bierni.
Klara
2023-05-27 10:49:49
Tu się buduje 9 obwodnić i bardzo dobrze! Konkrety nie bzdety
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA