Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Elektryczne statki dla Kopenhagi [FILM]

Data publikacji: 29 listopada 2018 r. 09:09
Ostatnia aktualizacja: 03 stycznia 2019 r. 10:05
Elektryczne statki dla Kopenhagi
 

Stocznia Damen Shipyards Koźle podpisała niedawno kontrakt na budowę i dostawę pięciu autobusów wodnych, które będą pływały w Kopenhadze. Produkcja ruszy i zakończy się w przyszłym roku. Jednostki będą miały elektryczny napęd. Zanim trafią do Danii, przejdą tzw. próby morskie na szczecińskim jeziorze Dąbie.

Grupa Damen podpisała umowę z firmą Arriva Danmark na wykonanie pięciu elektrycznych autobusów wodnych oraz punktów ich ładowania już w lipcu tego roku. Obecnie trwa projektowanie jednostek w Damen Engineering Gdańsk, jednej ze spółek holenderskiej grupy Damen. Produkcją natomiast zajmie się jej stocznia w Kędzierzynie-Koźlu. Niedawno zawarła w tej sprawie kontrakt.

– Jedynie część elektryczna projektowana jest w Holandii, cała reszta w naszym gdańskim biurze projektowym – poinformował Jacek Małek, prezes Damen Shipyards Koźle. – Palenie blach i położenie stępki pod budowę pierwszej jednostki planujemy na styczeń przyszłego roku. Miesiąc później ruszymy z dwiema kolejnymi, a po następnym miesiącu – z dwiema ostatnimi. Do końca listopada 2019 roku wszystkie powinny przejść próby w Szczecinie.

Prezes Małek zaznacza, że to pierwszy projekt w pełni elektrycznych promów w grupie Damen i pierwszy taki realizowany w Polsce.

– Będzie to również pierwszy nasz projekt, w którym obok stali zastosujemy części konstrukcji z laminatów – dodaje.

Statek Damen Ferry 2306 E3 ma mieć 23 m długości i 6 m szerokości. Zabierze na pokład do 80 pasażerów.

– Pod względem wykonania projekt ten przypomina serię 16 statków, które w ubiegłym roku wykonywaliśmy dla firmy STL z Wybrzeża Kości Słoniowej – wyjaśnia prezes Damen Shipyards Koźle. – Naturalnie, precyzja wykonania będzie tu wyższa, system napędowy może być sporym wyzwaniem, a także połączenie stali z laminatem może być trudne od strony technologicznej. Wierzę jednak, że dla naszej wykwalifikowanej kadry będzie to raczej wyzwanie, a nie problem.

Przypomnijmy, że statki dla STL z Wybrzeża Kości Słoniowej również przechodziły próby morskie na szczecińskim jeziorze.

Częścią kontraktu grupy Damen są także specjalnie zaprojektowane pływające przystanki ze stacjami szybkiego ładowania. Te jednak nie będą produkowane w kozielskiej stoczni.

(ek)

Fot. Damen

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA