Inwestycje Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w Kanale Dębickim i Basenie Kaszubskim w szczecińskim porcie spotkały się z rekordowym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Podczas postępowania przetargowego pojawiło się wiele pytań i w efekcie termin składania ofert na wykonawstwo spółka musiała przesunąć z maja na czerwiec 2020 r.
Chodzi o przetargi ZMPSiŚ na roboty budowlane w ramach dwóch wielkich inwestycji: „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” oraz „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Ich celem jest przystosowanie infrastruktury szczecińskiego portu do obecnych trendów na rynku transportu morskiego.
Co ważne, obie są inwestycjami związanymi z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra.
– I choć samo pogłębienie toru wodnego to zadanie leżące w gestii Urzędu Morskiego w Szczecinie, to rolą ZMPSiŚ jest dostosowanie portowych nabrzeży do nowych parametrów toru – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Dlatego inwestycje koncentrują się w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To tam będzie się koncentrowała obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. Obie inwestycje mają dofinansowanie unijne z funduszy programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jak dodaje M. Woźniak-Lewandowska, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest niekwestionowanym liderem inwestycyjnym w regionie.
– Od chwili, kiedy jesteśmy w UE, dzięki unijnemu wsparciu do końca 2021 roku kwota inwestycji zrealizowanych przez spółkę w zespole portów Szczecin-Świnoujście przekroczy dwa miliardy złotych – zaznacza.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska