Zima nie przerwała prac przy przebudowie infrastruktury kolejowej w portach Szczecina i Świnoujścia. Ułożono już 26 km nowych torów. Między stacją Świnoujście a przystankiem Świnoujście Przytór budowany jest drugi tor.
W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 17 kilometrów nowych torów. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze nowej sieci trakcyjnej. Instalowane są kolejne urządzenia sterowania ruchem. Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, wykonywane jest odwodnienie, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Przebudowywana jest również infrastruktura na Ostrowie Grabowskim (zarządzana przez ZMPSiŚ SA) oraz trzy wiadukty i mostu kolejowy nad rzeką Parnicą.
Jak informuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście. Wykonane jest około 9 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są rozjazdy, ważne elementy układu torowego, odpowiadające za sprawną obsługę pociągów na stacji.
Prace obejmują również stację Lubiewo. Zdemontowana została tam sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem. Zabudowane są nowe rozjazdy i wywieszona sieć trakcyjna. Inwestycja dotyczy także przystanku osobowego Świnoujście Warszów, gdzie zamontowane zostaną wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie. Przystanek będzie włączony do obsługi wraz z nowym torem pomiędzy przystankiem osobowym Świnoujście Przytór a stacją Świnoujście.
W rejonie Euroterminalu wzmocniono już grunt pod budowę nowych torów. Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić dostęp transportu kolejowego do nabrzeży.
Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Po jej zakończeniu po torach pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe mają być obsługiwane szybciej i sprawniej. Zwiększą się też możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu.
Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.
(k)